زمان بندی بلوغ (بلوغ زودرس / بلوغ دیررس)

زمان بندی بلوغ (بلوغ زودرس / بلوغ دیررس)

با وجود تعیین آغاز و پایان بلوغ ( 12 تا 18 سالگی) اما روند این دوره حساس به دلایل مختلف در نوجوانان با یک سرعت مشخص رخ نخواهد داد.

بزرگسالان و همسالان پسرهایی را که زود بالغ می شوند، آرام، مستقل، متکی به نفس و از لحاظ بدنی جذاب می دانند. آنها که نزد همسالان خود محبوب هستند، در مدرسه جایگاه رهبری کسب کرده و قهرمانان ورزشی می شوند. در مقابل پسرهایی که دیر بالغ می شوند، از نظر بزرگسالان و همسالان مضطرب، بسیار پرحرف و محبت خواه برداشت می شوند. با این حال، پسرهایی زودبالغ می شوند با اینکه کاملا سازگار انگاشته می شوند، اظهار می دارند که از همسالان خود که دیر بالغ شده اند، اندکی بیشتر استرس روانشناختی را احساس می کنند.

در مقابل دخترهایی که زودبالغ می شوند محبوب نیستند، گوشه‌گیرند، اعتماد به نفس ندارند و مضطرب هستند و جایگاه رهبری معدودی کسب می کنند. آنها به رفتارهای منحرف بیشتری  می پردازند و عملکرد خوبی در مدرسه ندارند. در مقابل، همسالان آنها که دیربالغ شده‌اند، از لحاظ بدنی جذاب، سرزنده و معاشرتی برداشت می شوند و در مدرسه جایگاه رهبری کسب می کنند. دو عامل این گرایش را توجیه می کند:

  1. اینکه بدن نوجوان تا چه اندازه‌ای با آرمان های فرهنگی جذابیت بدنی هماهنگ است.
  2. اینکه نوجوانان تا چه اندازه‌ای از لحاظ جسمانی با همسالان خود تناسب دارند.

 

نقش جذابیت بدنی در نوجوانان

با نگاهی به صفحات مجله مورد علاقه خود متوجه می شوید که جامعه، زن جذاب را لاغر و ساق بلند و مرد جذاب را قدبلند ، چهارشانه و عضلانی در نظر می گیرد. تصویر زن، شکل دخترانه ای است که از رشد دیررس برخوردار است و تصویر مرد، با پسری که بلوغ زودرس دارد هماهنگ است. هماهنگ با این ترجیحات، دخترهایی که زود بالغ می شوند در مقایسه با همسالان خود که به موقع و یا دیر بالغ شده اند، معمولا از تصویر بدن نه چندان مثبتی خبر می دهند. تصویر بدن، برداشت و نگرش نسبت به ظاهر بدنی آنهاست. در مورد پسرها برعکس این صادق است، پسرهایی که زود و سریع بالغ می شوند از خصوصیات بدنی خود رضایت بیشتری دارند. این نتیجه گیری بر عزت نفس و سلامت روانشناختی نوجوانان تاثیر می گذارد.

 

اهمیت متناسب بودن با همسالان

وضعیت جسمانی در مقایسه با همسالان نیز تفاوت های موجود در سازگاری نوجوانای که زود و دیر بالغ می شوند را توضیح می دهد. از این دیدگاه، دخترهایی که زود و پسرهایی که دیربالغ می شوند، مشکل دارند زیرا در دو کرانه رشد جسمانی قرار می گیرند و هنگامی که با همسالان خود هستند، احساس می کنند "تناسب ندارند" . شگفت‌آور نیست که نوجوان با همسالانی خیلی احساس آرامش می کنند که با سطح رسش زیستی آنها هماهنگ باشند.

چون همسالانی که وضعیت بلوغ مشابهی داشته باشند کمتر در دسترس قرار دارند، نوجوانان هر دو جنس که زود بالغ می شوند، دوستان بزرگتری را می جویندکه گاهی پیامدهای آن نامطلوب است. همسالان بزرگتر اغلب آنها را به فعالیت هایی تشویق می کنند که هنوز برای آنها آمادگی هیجانی ندارند. از جمله این فعالیت ها: فعالیت جنسی، مصرف دارو و الکل و اعمال بزهکارانه جزیی است. شاید به خاطر این گونه روابط، نوجوانان هر دو جنس که زود بالغ می شوند احساس افسردگی کرده و عملکرد تحصیلی ضعیفی دارند.

 

پیامدهای بلند مدت

 

سوال: آیا تاثیرات زمان بندی بلوغ ادامه می یابد؟

تحقیقات پیگیری نشان می دهد که مخصوصا دخترهایی که زود بالغ می شوند برای مشکلات بادوام آمادگی دارند. در یک تحقیق، افسردگی پسرهایی که زود بالغ شده بودند در 13 سالگی کاهش یافت، به نظر می رسید که بلوغ عامل استرس‌زای موقتی بوده است و در مقابل دخترهای افسرده‌ای که زود بالغ شده بودند، افسرده ماندند. در تحقیق دیگری که نوجوانان را از 14 سالگی تا 24 سالگی دنبال کردند، معلوم شد پسرهایی که زود بالغ شده اند سازگاری خوبی دارند اما دخترهایی که زود بالغ شده بودند در مقایسه با همسالان خود که به موقع بالغ شده بودند، از روابط نامناسب با خانواده و همسالان، شبکه های اجتماعی کوچمتر و رضایت کمتر از زندگی تا اوایل بزرگسالی خبر دادند.

پژوهشگران معنقدند که اختلال در روابط اجتماعی زیربنای این پیامدهای منفی است. به خاطر بیاورید که تعارض خانوادگی در کودکی با نخستین قاعدگی زودتر ارتباط دارد. شاید شماری از دخترهایی که زود بالغ می شوند با مشکلات هیجانی و اجتماعی به نوجوانی می رسند. هنگامی که فشارهای بلوغ در عملکرد تحصیلی اختلال ایجاد می کنند و به فشارهای نامطلوب همسالان منجر می شوند، سازگاری نامناسب ادامه بافته و عمیق می شوند. از قرار معلوم، مداخله هایی که نوجوانانی را هدف قرار می دهند، که زود بالغ شده و در معرض خطر قرار دارند، ضروری هستند. در این مداخله ها باید به والدین و معلمان آموزش داده شود و برای نوجوانان مشاوره و حمایت های اجتماعی، تامین شود تا آن ها را آماده سازند مشکلات هیجانی و اجتماعی این دوره را حل و فصل کنند.

 

مطالب عمومی

  • آخرین ویرایش .
برگرفته از: کتاب روانشناسی رشد جلد دو (از نوجوانی تا پایان زندگی)
صاحب اثر: لورا برک
موقعیت مطلب: فصل یازدهم
صفحات: از صفحه 18 تا صفحه 20
لینک منبع: http://www.koodaklearn.ir/publication/12

نظرات (0)

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده. شما اولین نفر باشید.

نظر خود را اضافه کنید.

  1. میتوانید به عنوان مهمان نظرتان را در مورد این مطلب ثبت کنید و یا وارد سایت شوید . عضویت یا ورود به حساب کاربری.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

 


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به سایت کودک لرن می باشد.لذا کپی برداری از منابع غیر مجاز و پیگرد قانونی دارد.