شاخص‌های تحول طبیعی کودک (هفت ماهگی تا یکسالگی)

انتظار می رود، والدین، مربیان، پرستاران و یا هر فردی که مستقیما با کودک (هفت ماهه تا یکساله)، به صورت روزانه در ارتباط می باشد، موارد ذیل را متناسب با سن رشدی او و به صورت درست و منطقی بررسی نماید. در صورتی که کودک ما، یکسال را به پایان برساند، اما مهارت های مدنظر را کسب ننموده باشد باید برای بررسی دقیق تر با متخصص کودکمان که با او در ارتباط هستیم، مطرح نماییم تا در صورت بروز اختلال یا بیماری (روانی یا جسمی) سریع تر موضوع بررسی و درمان گردد.

 

تحول مهارت‌های شناختی کودک (هفت ماهگی تا یکسالگی)

  • کودک مکعب را از یک دست به دست دیگرش می دهد.
  • کودک پارچه را از صورت خود کنار می زند.
  • کودک به سمتی که اسباب بازی انداخته می شود، نگاه می کند.
  • کودک از فعالیت حرکتی ساده تقلید می کند.
  • کودک شیء را حرکت می دهد تا شیء دیگری را به دست آورد.
  • کودک از عمل دیگران تقلید می کند.
  • کودک شیء را که از دید او پنهان می شود، پیدا می کند.
  • کودک مکعب کوچکی را داخل فنجان قرار می دهد.
  • کودک با وارونه کردن فنجان، مکعب را از آن خارج می کند.

 

تحول مهارت‌های زبانی کودک (هفت ماهگی تا یکسالگی)

  • کودک از صداها تقلید می کند.
  • کودک به حرکات پاسخ می دهد.
  • کودک برای ارتباط از حرکات و صداها استفاده می کند.

 

تحول مهارت‌های اجتماعی کودک (هفت ماهگی تا یکسالگی)

  • کودک والدین خود را از غریبه ها تمیز می دهند.
  • کودک به تصویر خویش در آینه پاسخ می دهد.
  • کودک برای زمان کوتاهی می تواند با خودش تنها باشد.
  • کودک اشیاء را به دیگران تعارف می کند و می دهد.
  • کودک با بزرگ ترها بازی های ساده بازی می کند.
  • کودک شروع به اکتشاف و جستجو می کند.

 

تحول مهارت‌های حرکتی کودک (هفت ماهگی تا یکسالگی)

مهارت های حرکتی درشت:

  • هنگامی که به پشت بر روی زمین قرار می گیرد سر را به مدت پنج ثانیه بلند می کند.
  • با آرنج های صاف خود را روی شکم نگه می دارد.
  • با تکیه بر دست هایش می نشیند.
  • با کمک وزن خود را روی پاهایش تحمل می کند و می ایستد.
  • بر روی ساعدها به اندازه دو قدم می خزد.
  • بر روی دست ها و زانوها در وضعیت چهار "دست و پا" نشستن در می آید.
  • از وضعیت چهار دست و پا به وضعیت نشستن در می آید.
  • به مدت سی پانیه راست می نشیند.
  • با گرفتن تکیه گاه به مدت بیست ثانیه می ایستد.
  • روی دست ها و زانوها دو قدم چهار دست و پا می رود.
  • خود را روی زانوها بالا می کشد.
  • بدون از دست دادن تعادل می نشیند و خود را به اسباب بازی می رساند.
  • برا یایستادن در جلو تکیه گاه خود را بالا می کشد.
  • با گرفتن یک دست کودک، او به مدت سی ثانیه می ایستد.
  • از سمت پعلو به طرف راست و چپ قدم بر می دارد.
  • با دریافت کمک از ناحیه ران ها ده قدم بر می دارد.
  • زمانی که یک دست کودک را بگیرند ده قدم راه می رود.

مهارت های حرکتی ظریف:

  • مکعب را از یک دست به دست دیگرش می دهد.
  • مکعب را از داخل فنجان در می آورد.
  • دو مکعب را از داخل فنجان در می آورد.
  • دست های خود را به یکدیگر می زند.
  • با انگشت شست و اشاره قطعه کوچک خمیر را بر می دارد.
  • توپ را پرتاپ می کند.
  • مکعب کوچکی را داخل فنجان می گذارد.
  • اگر اسباب بازی را بخواهید به شما می دهد.

 

تحول مهارت‌های خودیاری کودک (هفت ماهگی تا یکسالگی)

مهارت های غذا خوردن:

  • غذای مایع را از قاشق می خورد.
  • با زبان خود غذای دور دهانش را پاک می کند.
  • خود را به بطری شیر نزدیک می کند و آن را نگه می دارد.
  • از لیوانی که به طرف او گرفته اند می نوشد.
  • غذای نرم را می خورد.
  • با انگشتانش غذا می خورد.
  • غذای کمی سفت را می خورد.

مهارت های لباس پوشیدن:

  • در پوشیدن و در درآوردن لباس کمک می کند.

مهارت های بهداشت فردی:

  • با دست هایش به آب ضربه می زند.
  • اجازه می دهد که دندان هایش را مسواک بزنند.

 

مطالب عمومی

  • آخرین ویرایش .
برگرفته از: ارزیابی، برنامه‌ریزی آموزشی و بازپروری کودکان
صاحب اثر: آدرین اکرز و همکاران

نظرات (0)

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده. شما اولین نفر باشید.

نظر خود را اضافه کنید.

  1. میتوانید به عنوان مهمان نظرتان را در مورد این مطلب ثبت کنید و یا وارد سایت شوید . عضویت یا ورود به حساب کاربری.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

 


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به سایت کودک لرن می باشد.لذا کپی برداری از منابع غیر مجاز و پیگرد قانونی دارد.