شاخص‌های تحول طبیعی کودک (یکسالگی تا دو سالگی)

انتظار می رود، والدین، مربیان، پرستاران و یا هر فردی که مستقیما با کودک (یکسال تا دو سال)، به صورت روزانه در ارتباط می باشد، موارد ذیل را متناسب با سن رشدی او و به صورت درست و منطقی بررسی نماید. در صورتی که کودک ما، دو سال را به پایان برساند، اما مهارت های مدنظر را کسب ننموده باشد باید برای بررسی دقیق تر با متخصص کودکمان که با او در ارتباط هستیم، مطرح نماییم تا در صورت بروز اختلال یا بیماری (روانی یا جسمی) سریع تر موضوع بررسی و درمان گردد.

 

تحول مهارت‌های شناختی (یک سالگی تا دو سالگی)

سیزده ماهگی تا هیجده ماهگی

  • کودک سه میله را از تخته میله در می آورد.
  • کودک اشیاء آشنا را با درخواست شما به شما می دهد.
  • کودک دو قطعه پازل را در جای خود می گذارد.
  • کودک افراد یا اشیاء آشنا را از فاصله نشان می دهد.
  • کودک برای دستیابی به شیء از شیء دیگری استفاده می کند.
  • کودک با استفاده از سه مکعب برج می سازد.
  • کودک از فعالیت ها تقلید می کند و بر روی عروسک انجام می دهد.
  • کودک اشیاء مانند هم را جور می کند.
  • کودک تصویرهایی را که می شناسد، نشان می دهد.

نوزده ماهگی تا دو سالگی

  • کودک پنج میله را در تخته میله جای می دهد.
  • کودک از الگوهای ساده زبان و حرکت تقلید می کند.
  • کودک سه صفحه از کتاب را یکی یکی ورق می زند.
  • کودک حلقه ها را به ترتیب اندازه در میله می اندازد.
  • کودک شیء پنهان را پیدا می کند.
  • کودک برای دستیابی به شیء راه دیگری پیدا می کند.
  • کودک لباس هایی را که تن دارد با دست نشان می دهد.
  • کودک تصویرهای آشنا را نام می برد.
  • کودک صداهای ساده را با تصویرها جور می کند.

 

تحول مهارت‌های زبانی (یک سالگی تا دو سالگی)

سیزده ماهگی تا هیجده ماهگی

  • کودک اجزاء بدن را با یادآوری تمیز می دهد.
  • کودک اشیاء معمولی را با بادآوری تمیز می دهد.
  • کودک صدای حیوان یا ماشین تولید می کند.
  • کودک دستورهای ساده را دنبال می کند.

نوزده ماهگی تا دو سالگی

  • کودک به نوبه خود به سوال ها پاسخ می دهد.
  • کودک از سی کلمه استفاده می کند.
  • کودک فعالیت ها را در تصویرها تمیز می دهد.
  • کودک خصوصیات تصاویر را تمیز می دهد.
  • کودک دانش مربوط به استقرار را به نمایش می گذارد.
  • کودک اشیاء را براساس کاربرد آن ها تمیز می دهد.
  • کودک به سوال هایی که پاسخ "بله" و "خیر" دارد، پاسخ می دهد.
  • کودک از دو کلمه اسم و صفت استفاده می کند.
  • کودک از دو کلمه اسم و مالکیت استفاده می کند.
  • کودک از دو کلمه اسم و فعل استفاده می کند.
  • کودک از دو کلمه شیء و فعل استفاده می کند.

 

تحول مهارت‌های اجتماعی (یک سالگی تا دو سالگی)

  • کودک معنی "نه" را می فهمد.
  • کودک در حضور سایر کودکان بازی می کند.
  • کودک نام خود را می گوید و نام دیگران را به کار می برد.
  • کودک به کودکان و بزرگ ترها سلام می دهد.
  • کودک دست کن چهار حالت احساسی را در ارتباطات خود نشان می دهد.
  • کودک به مدت پنج تا ده دقیقه به آرامی به داستان ها گوش می دهد.
  • کودک دانش مربوط به جنس مذکر و مونث را به نمایش می گذارد.
  • کودک می تواند انتخاب کند.
  • کودک به دیگران نزدیک می شود و به آن ها پاسخ می دهد.
  • کودک دستورها را دنبال می کند.

 

تحول مهارت‌های حرکتی (یک سالگی تا دو سالگی)

مهارت های حرکتی درشت:

سیزده ماهگی تا هیجده ماهگی

  • بدون کمک سه ثانیه می ایستد.
  • بدون کمک پنج قدم بر می دارد.
  • با خزیدن به عقب از پنج پله پایین می رود.
  • چهار دست و پا از پنج پله بالا می رود.
  • به طرف پایین خم می شود و دوباره به حالت ایستاده در می آید.
  • با یک دست نرده و با دست دیگر، دست مربی را می گیرد و از پنج پله بالا می رود.
  • پنج قدم عقب عقب می رود.

نوزده ماهگی تا دو سالگی

  • با یک دست نرده و با دست دیگرش دست مربی را می گیرد و از پنج پله پایین می آید.
  • یک دست خود را به نرده می گیرد و از پنج پله بالا می رود.
  • ده قدم می دود.
  • با یک دست نرده را می گیرد و از پنج پله پایین می آید. 

 مهارت های حرکتی ظریف:

سیزده ماهگی تا هیجده ماهگی

  • به کمک دو مکعب برج می سازد.
  • با دیدن فعالیت، او هم خط خطی می کند.
  • گوله خمیر را در بطری می اندازد.
  • با وارونه کردن فنجان، مکعب را خارج می کند.
  • با استفاده از سه مکعب برج می سازد.
  • فنجان را با مکعب ها پر می کند.

نوزده ماهگی تا دو سالگی

  • به کمک پنج مکعب برج می سازد.
  • صفحات کتاب را یکی یکی ورق می زند.
  • با نوک پا به توپ ضربه می زند.
  • با دیدن فعالیت، خط عمود رسم می کند.
  • با مشاهده فعالیت، دو مکعب را در امتداد هم به هم وصل می کند و قطار می سازد.
  • برای باز کردن در، دستگیره را می چرخاند.
  • توپ را بالا می اندازد.

 

تحول مهارت‌های خودیاری (یک سالگی تا دو سالگی)

مهارت های غذا خوردن:

یک تا یک و نیم سالگی

  • خوردن با قاشق را شروع می کند.
  • از لیوانی که با دو دست نگه داشته است، می نوشد.
  • با استفاده از قاشق غذا می خورد.

یک و نیم سالگی تا دو سالگی

  • پوشش خوراکی ها را باز می کند.

مهارت های لباس پوشیدن:

یک تا یک و نیم سالگی

  • لباس گشاد را از تن خود در می آورد.

یک و نیم سالگی تا دو سالگی

  • کت خود را در می آورد.
  • شلوار خود را در می آورد.
  • شلوار خود را می پوشد.
  • زیپ را باز می کند.
  • کفش خود را در می آورد.

مهارت های بهداشت فردی:

یک و نیم سالگی تا دو سالگی

  • اجازه می دهد که بینی او را پاک کنند.

 

مطالب عمومی

  • آخرین ویرایش .
برگرفته از: ارزیابی، برنامه‌ریزی آموزشی و بازپروری کودکان
صاحب اثر: آدرین اکرز و همکاران

نظرات (0)

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده. شما اولین نفر باشید.

نظر خود را اضافه کنید.

  1. میتوانید به عنوان مهمان نظرتان را در مورد این مطلب ثبت کنید و یا وارد سایت شوید . عضویت یا ورود به حساب کاربری.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

 


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به سایت کودک لرن می باشد.لذا کپی برداری از منابع غیر مجاز و پیگرد قانونی دارد.