شاخص‌های تحول طبیعی کودک (چهار سالگی تا پنج سالگی)

انتظار می رود، والدین، مربیان، پرستاران و یا هر فردی که مستقیما با کودک (چهار تا پنج سال)، به صورت روزانه در ارتباط می باشد، موارد ذیل را متناسب با سن رشدی او و به صورت درست و منطقی بررسی نماید. در صورتی که کودک ما، پنج سال را به پایان برساند، اما مهارت های مدنظر را کسب ننموده باشد باید برای بررسی دقیق تر با متخصص کودکمان که با او در ارتباط هستیم، مطرح نماییم تا در صورت بروز اختلال یا بیماری (روانی یا جسمی) سریع تر موضوع بررسی و درمان گردد.

 

تحول مهارت‌های شناختی کودک (چهار سالگی تا پنج سالگی)

  • کودک پازل پنج قطعه ای را کامل می کند.
  • کودک نام خود را بر روی کارت نوشته شده است، می شناسد.
  • کودک قسمت حذف شده تصویر را تمیز می دهد.
  • کودک نمادهای اصلی را جور می کند.
  • کودک تصویر شیء را با کاربرد آن جور می کند.
  • کودک نام چهار شیء را با استفاده از حافظه بیان می کند.
  • کودک برای بیان داستان سه تصویر را به ترتیب قرار می دهد.
  • کودک اول، آخر و وسط را تمیز می دهد.
  • کودک زیاد و کم را تمیز می دهد.
  • کودک کاربرد اشیاء معمولی را می شناسد و آن را بیان می کند.
  • کودک آدرس خود را می گوید.
  • کودک دورتر و نزدیک تر را تمیز می دهد.
  • کودک سکه های 50، 100، 250 ریالی را تمیز می دهد.
  • کودک شماره تلفن خود را می گوید.
  • کودک حرکت تندتر و آهسته تر اشیاء را در حال حرکت تمیز می دهد.
  • کودک عبارت ها را کامل می کند.
  • کودک فعالیت های مربوط به صبح، ظهر و شب را تمیز می دهد.
  • کودک دست راست و چپ خود را می شناسد.
  • کودک تصویر آدمک را با اجزاء بیشتری رسم می کند.

 

تحول مهارت‌های زبانی کودک (چهار سالگی تا پنج سالگی)

  • کودک با استفاده از حرکات، تجلیات چهره و حالت بدنی، داستان ها یا وقایع را به نمایش در می آورد.
  • کودک تشابه و تفاوت را تمیز می دهد.
  • کودک سه ویژگی را توضیح می دهد.
  • کودک در گفتگوها شرکت می کند. 

 

تحول مهارت‌های اجتماعی کودک (چهار سالگی تا پنج سالگی)

  •  کودک در بازی از تخیل استفاده می کند.
  • کودک همواره دستورها و ضوابط را می پذیرد.
  • کودک به هنگام بروز مشکلات کمک می خواهد.
  • کودک توانایی رعایت نوبت در گروه را به نمایش می گذارد.
  • کودک توانایی تحمل ناکامی ها را به نمایش می گذارد.
  • کودک می تواند طرح های پیشنهادی را کامل کند.
  • کودک تفاوت های بین خود و دیگران را تشخیص می دهد.
  • کودک دوستان صمیمی دارد.
  • کودک قوانین بازی های ساده را رعایت می کند.
  • کودک عادت های مناسب غذا خوردن را به نمایش می گذارد.

 

تحول مهارت‌های حرکتی کودک (چهار سالگی تا پنج سالگی)

مهارت های حرکتی درشت:

  • پنج بار به جلو "لی لی" می کند.
  • ده قدم به صورت "جست و خیز" قدم بر می دارد.

مهارت های حرکتی ظریف:

  •  ترسیم خط مایل از راست به پایین را تقلید می کند.
  • ترسیم خط مایل از چپ به پایین را تقلید می کند.

 

تحول مهارت‌های خودیاری کودک (چهار سالگی تا پنج سالگی)

مهارت های غذا خوردن:

  • با چنگال غذا را "قطعه قطعه" می کند.
  • ظرف غذا را به دیگری می دهد (رد می کند).
  • در چیدن میز کمک می کند.

مهارت های لباس پوشیدن:

  • بند کفش را در کفش قرار می دهد.
  • جلو لباس را تمیز می کند.
  • لباس را از جالباسی آویزان می کند.
  • دکمه فشاری را می بندد.
  • زیپی را که پایین آن باز شود، می بندد.
  • کت خود را می پوشد (به روش بزرگترها).
  • لباس کثیف را در جای مناسب آن قرار می دهد.

مهارت های بهداشت فردی:

  • با "فین کردن" و "پاک کردن" بینی، آن را تمیز نگه می دارد.
  • حمام می کند و خد را خشک می کند.
  • دندان های خود را مسواک می زند.
  • از خمیر دندان استفاده می کند.
  • با دریافت کمک موها را شانه می کند.
  • گرمای آب دستشویی را تنظیم می کند.

مهارت های استفاده از توالت:

  • در خلال شب، جای خود را خیس نمی کند.
  • بدون نظارت از توالت استفاده می کند.

 

مطالب عمومی

  • آخرین ویرایش .
برگرفته از: ارزیابی، برنامه‌ریزی آموزشی و بازپروری کودکان
صاحب اثر: آدرین اکرز و همکاران

نظرات (0)

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده. شما اولین نفر باشید.

نظر خود را اضافه کنید.

  1. میتوانید به عنوان مهمان نظرتان را در مورد این مطلب ثبت کنید و یا وارد سایت شوید . عضویت یا ورود به حساب کاربری.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

 


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به سایت کودک لرن می باشد.لذا کپی برداری از منابع غیر مجاز و پیگرد قانونی دارد.