
شاخصهای تحول طبیعی کودک (سه سالگی تا چهار سالگی)
انتظار می رود، والدین، مربیان، پرستاران و یا هر فردی که مستقیما با کودک (سه تا چهار سال)، به صورت روزانه در ارتباط می باشد، موارد ذیل را متناسب با سن رشدی او و به صورت درست و منطقی بررسی نماید. در صورتی که کودک ما، چهار سال را به پایان برساند، اما مهارت های مدنظر را کسب ننموده باشد باید برای بررسی دقیق تر با متخصص کودکمان که با او در ارتباط هستیم، مطرح نماییم تا در صورت بروز اختلال یا بیماری (روانی یا جسمی) سریع تر موضوع بررسی و درمان گردد.
تحول مهارتهای شناختی کودک (سه سالگی تا چهار سالگی)
- کودک با خمیر شکل های ساده درست می کند.
- کودک صداهای بلند و آهسته را تمیز می دهد.
- کودک شش رنگ اصلی را تمیز می دهد.
- کودک تصویر دو قسمتی را کنار هم می گذارد و آن را کامل می کند.
- کودک شکل های دایره، مربع و مثلث را تمیز می دهد.
- کودک کوتاه و بلند را تشخیص می دهد.
- کودک مهره ها یا مکعب ها را به ترتیب رنگ جور می کند.
- کودک اشیاء را از روی شکل و رنگ جور می کند.
- کودک بافت اشیاء (نرمی، سختی، صافی، زبری) را تمیز می دهد.
- کودک رنگ های قرمز، زرد، آبی، سبز، سیاه و سفید را نام می برد.
- کودک اشیاء را در دسته مربوط به آن قرار می دهد.
- کودک پنج شیء را می شمارد.
- کودک نام و نام خانوادگی خود را می گوید.
- کودک شکل های دایره، مربع و مثلث را نام می برد.
- کودک تصویر ساده ای از آدمک را رسم می کند.
تحول مهارتهای زبانی کودک (سه سالگی تا چهار سالگی)
- کودک در خواندن سرودها کلمه ها را با حرکات پیوند می دهد.
- کودک اندازه ها را با هم مقایسه می کند.
- کودک متضادها را تمیز می دهد.
- کودک از "خواهش می کنم" و "تشکر می کنم" استفاده می کند.
- کودک سه درخواست مربوط به هم را دنبال می کند.
تحول مهارتهای اجتماعی کودک (سه سالگی تا چهار سالگی)
- کودک رفتار مستقل نشان می دهد.
- کودک حقوق خود و دیگران را می شناسد.
- کودک با کودکان دیگر بازی می کند.
- کودک رفتارهای اجتماعی مودبانه و ملاحظه دیگران را نشان می دهد.
- کودک با اعضای خانواده همکاری می کند.
- کودک کمالات خویش را می شناسد.
تحول مهارتهای حرکتی کودک (سه سالگی تا چهار سالگی)
مهارت های حرکتی درشت:
- به مدت یک ثانیه روی یک پا می ایستد.
- پنج قدم روی "تخته تعادل" راه می رود.
- با فرمان مربی، پنج قدم به حالت "قدم رو" گام بر می دارد.
- به مدت پنج ثانیه روی یک پا می ایستد.
- از ارتفاع هفتاد سانتیمتری جفت پا به پایین می پرد.
- بیست و سه سانتیمتر به جلو می پرد.
- با کمک، پنج بار "لی لی" می کند.
مهارت های حرکتی ظریف:
- با مشاهده ترسیم، علامت "×" و "÷" او هم این علامت ها را رسم می کند.
- با نگاه کردن به تصویر دایره، او هم دایره رسم می کند.
تحول مهارتهای خودیاری کودک (سه سالگی تا چهار سالگی)
مهارت های غذا خوردن:
- از لیوانی که با یک دستش نگه داشته است، می نوشد.
- به هنگام غذا خوردن از دستمال استفاده می کند.
- مایعاتی را که ریخته است، تمیز می کند.
- از ظرف غذا برای خود غذا بر می دارد.
- بعد از غذا، محل غذاخوری را مرتب می کند.
- با لب های بسته می جود.
- غذا را کادر پخش می کند.
مهارت های لباس پوشیدن:
- بلوز خود را می پوشد.
- دکمه های درشت را باز می کند.
- دکمه های درشت را می بندد.
- لباس ها را آویزان می کند.
- کفش خود را می پوشد.
- گره های نصفه را می بندد.
- لباس خود را "تا" می کند.
- پوتین های خود را می پوشد.
مهارت های بهداشت فردی:
- با دریافت کمک حمام می کند.
- با دریافت کمک دهان خود را آب می کشد.
- با دریافت کمک خود را خشک می کند.
- با دریافت کمک مسواک می زند.
- صورت خود را می شوید.
مهارت های استفاده از توالت:
- پس از استفاده از توالت سیفون را می کشد.
- آخرین ویرایش .
- برگرفته از: ارزیابی، برنامهریزی آموزشی و بازپروری کودکان
- صاحب اثر: آدرین اکرز و همکاران