تصویر بالینی در اختلال اوتیسم

کودکان اوتیستیک درجات مختلفی از اختلال و توانایی ها را نشان می دهند. که درباره چند رفتار که در اوتیسم آشکار هستند مطالبی را مطرح خواهیم کرد. علامت اصلی این است که به نظر می رسد کودک، حتی در مراحل اولیه زندگی از دیگران جدا و کناره گیر است. مادران اغلب این گونه بچه ها را به صورتی که هرگز در آغوش گرفتنی نبودند، هرگز هنگام بلند کردن خود را به طرف فرد نمی کشاندند، هرگز هنگامی که تغذیه می شدند لبخند نمی زدند یا به آن ها نگاه نمی کردند و هرگز به نظر نمی رسید که به رفت و آمد دیگران توجه داشتند، به خاطر می آورند.

 

نارسایی اجتماعی در کودکان اوتیسمی

معمولا کودکان اوتیستیک هیچ نیازی به محبت یا تماس با کسی نشان نمی دهند و به نظر می رسد که بدانند والدین آن ها کیستند یا اهمیتی به دانستن آن بدهند. با این حال چند تحقیق این دیدگاه ستنی را که کودکان اوتیستیک از لحاظ هیجانی سطحی هستند زیر سوال برده اند. این تحقیقات نشان داده اند که کودکان اوتیستیک هیجانات خود را ابراز می کنند و نباید آن ها فاقد واکنش های هیجانی دانست. در عوض، سیگمن؛ ناتوانی ظاهری کودکان اوتیستیک در پاسخ دادن به دیگران را به صورت فقدان درک اجتماعی توصیف کرده است (نارسایی در توانایی توجه کردن به نشانه های اجتماعی دیگران. تصور شده که کودک اوتیستیک "کوری ذهن" دارد، یعنی ناتوانی در درک کردن نگرش دیگران یا "دیدن" کارهایی که دیگران انجام می دهند. برای مثال: به نظر می رسد که کودک اوتیستیک در درک کردن جایی که دیگران به آن اشاره می کنند توانایی محدودی دارند. علاوه بر این، کودکان اوتیستیک در توجه و مکان یابی صداها در محیط و جهت گیری به سمت آن ها نقایصی دارند. بی اختیاری دفع نیز در این کودکان شایع است. در تحقیقی خاطر نشان شدند که ناتوانی در همکاری کردن در آموزش استفاده از توالت، مشکل شایعی است که مشکلات بیشتری را برای والدین کودکان اوتیستیک ایجاد می کند و برای پرداختن به این مشکل رفتاری رهنمودهای عملی را توصیه کردند. علاوه بر این، گزارش شده که مشکلات خواب در کودکان اوتیستیک بسیار شایع است.

 

فقدان گفتار در کودکان اوتیسمی

کودکان اوتیستیک در تقلید کردن نارسایی دارند و به طور موثری یاد نمی گیرند تقلید کنند. این کژکاری ممکن است استفاده بسیار محدود آن ها از گفتار را توجیه کند. اگر گفتار وجود داشته باشد، تقریبا هیچ وقت برای ارتباط برقرار کردن مورد استفاده قرار نمی گیرد به جز به صورت بسیار ابتدایی، مثلا: با گفتن "بله" در پاسخ به سوال یا با استفاده از پژواک گویی (تکرار طوطی وار چند کلمه). در حالی که پژواک رفتار کلامی والدین به مقدار کم در کودکان بهنجار یافت می شود، آن هم زمانی که توانایی خود را در تولید کردن گفتار شمرده و رسا آزمایش می کنند. پژواک گویی مستمر در 75 درصد کودکان اوتیستیک یافت شده است.

 

حرکات تکراری در کودکان اوتیسمی (تحریک خود)

تحریک خود اغلب مشخصه کودکان اوتیستیک است. تحریک خود معمولا به شکل حرکات تکراری مثل: سرکوبش، چرخیدن و تکان خوردن آشکار می شود که ممکن است به مدت یک ساعت ادامه یابد. به نظر می رسد که کودکان اوتیستیک محیط خود را طوری ترتیب می دهند که مداخله دیگران در آن وجود نداشته باشد و در عوض، کارهای محدود و یکنواختی را در حالت تنهایی ترجیح می دهند. این کودکان اغلب از محرک های شنیداری بیزارند و حتی با شنیدن صدای والدین خود گریه می کنند. اما این الگو همیشه باثبات نیست، امکان دارد که آن ها در یک لحظه در اثر صدای بسیار ملایمی شدیدا سراسیمه و وحشت زده شوند و در مواقع دیگر نسبت به صدای بلندی بی توجه باشند.

 

توانایی و عملکرد عقلانی کودکان اوتیسمی

طی چند سال گذشته درباره توانایی های شناختی کودکان اوتیستیک اطلاعات زیادی به دست آمده است. عملکرد کودکان اوتیستیک در مقایسه با عملکرد کودکان دیگر در تکالیف شناختی یا عقلانی، بسیار ضعیف است. برای مثال: عملکرد کودکان اوتیستیک در تکالیف حافظه وقتی که با عملکرد کودکان بهنجار و عقب مانده مقایسه شود، به طور قابل ملاحظه ای معیوب است. آن ها در بازنمایی حالت های ذهنی، نارسایی زیادی را نشان می دهند، یعنی به نظر می رسد که در استدلال اجتماعی نارسایی دارند ولی می توانند اشیاء را دستکاری کنند.

برخی کودکان اوتیستیک در جور کردن اشیاء با یکدیگر بسیار ماهر هستند؛ بنابراین عملکرد آن ها در معماها متوسط یا بالای متوسط است. با این حال، حتی در دستکاری اشیاء مشکل مرتبط با معنی آشکار است. برای مثال: وقتی که قرار است تصاویری به ترتیبی چیده شوند که داستانی را نقل کنند، کودکان اوتیستیک نارسایی محسوسی را در عملکرد نشان می دهند. از این گذشته، نوجوانان اوتیستیک حتی آن هایی که عملکرد خوبی دارند، در تکالیف نمادی، مانند: پانتومیم که آن ها خواسته می شود اعمال حرکتی را برای تقلید کردن تکالیف به یاد آورند، مشکل دارند.

 

حفظ کردن یکنواختی کودکان اوتیسمی

بسیاری از کودکان اوتیستیک مشغول اشیای غیرعادی مثل: قلوه سنگ ها، کلید چراغ، نگاتیوهای فیلم یا کلیدها شده و عمیقا به آن ها دلبسته می شوند. در برخی موارد، این شیء به قدری بزرگ و غیرعادی است که حمل کردن آن به اطراف در فعالیت های دیگر اختلال ایجاد میکند. در صورتی که اشتغال آن ها با این شیء مختل شود (برای مثال: با برداشتن آن یا با تلاش برای جایگزین کردن آن با چیزی دیگر) یا وقتی که چیز آشنایی در محیط حتی اندک تغییر داده شود، این کودکان قشقرق راه می اندازند و به قدری گریه می کنند تا موقعیت آشنا به وضع اول برگردانده شود. از این رو اغلب گفته می شود که کودکان اوتیستیک "دلمشغول حفظ کردن یکنواختی" هستند.

 

مطالب عمومی

  • آخرین ویرایش .
برگرفته از: کتاب آسیب شناسی روانی (جلد دوم)
صاحب اثر: جیمز باچر / سوزان مینکا / جیل هولی
موقعیت مطلب: فصل شانزدهم
صفحات: از صفحه 514 تا صفحه 517
لینک منبع: https://www.koodaklearn.ir/publication/15

نظرات (0)

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده. شما اولین نفر باشید.

نظر خود را اضافه کنید.

  1. میتوانید به عنوان مهمان نظرتان را در مورد این مطلب ثبت کنید و یا وارد سایت شوید . عضویت یا ورود به حساب کاربری.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

 


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به سایت کودک لرن می باشد.لذا کپی برداری از منابع غیر مجاز و پیگرد قانونی دارد.