• خانه

مسائل تندرستی در دوران نوجوانی

دوره بلوغ با مسائل تازه ای همراه است که با تلاش نوجوانان برای برآورده کردن نیازهای بدنی و روانشناختی ارتباط دارند. هنگامی که نوجوانان استقلال بیشتری کسب می کنند، تصمیم گیری آنها در زمینه های دیگر اهمیت پیدا می کند. با این حال، هیچ یک از مسائل تندرستی که می خواهیم درباره ی آنها بحث کنیم علت واحدی ندارند بلکه عوامل زیستی، روانشناختی، خانوادگی، همسالان و فرهنگی به طور مشترک دخالت دارند.

نیازهای غذایی دوران بلوغ

برخی از والدین که فرزندشان بالغ شده است از "اثر جاروبرقی" در آشپزخانه صحبت می کنند، چرا که معتقدند نوجوانشان یخچال را خالی می کند. رشد سریع بدن به افزایش چشمگیر مصزف غذا منجر می شود. پسرها در مدت جهش رشد، روزانه تقریبا 2700 کالری و پروتئین خیلی بیشتر از گذشته نیاز دارند، دخترها تقریبا به 2200 کالری اما پروتئین کمتری از پسرها نیاز دارند که این به خاطر جثه ی کوچکتر و توده عضله کمتر آنهاست.

این افزایش در نیازهای غذایی زمانی ضرورت می یابد که رژیم غذایی بسیاری از نوجوانان نامرغوب باشد. نوجوانان از تمام گروه های سنی دیگر به احتمال زیاد از صبحانه چشم پوشی می کنند. غذای بدون کالری می خورند و سرپایی غذا صرف می کنند. رستوران های غذای آماده که مکان های مطلوبی برای جمع شدن جوانان هستند به تازگی غذاهای سالمی را نیز عرضه می کنند اما نوجوانان برای انتخاب کردن این گزینه ها به راهنمایی نیاز دارند. خوردن غذای آماده و خرید غذا از فروشگاه مدرسه و تهیه غذا از دستگاه های تحویل دهنده غذا به علاوه نوشابه های بدون الکل، بیانگر آن هستند که نوجوانان اغلب غذاهای ناسالمی را انتخاب می کنند.

 

رایج ترین مشکل تغذیه نوجوانان کمبود آهن است

طوری که نیاز به آهن در مدت جهش رشد به حداکثر می رسد و در دخترها بالا می ماند زیرا آنها در مدت قاعدگی آهن از دست می دهند. یک نوجوان خسته و تحریک پذیر ممکن است به جای ناخشنودی، به کم خونی مبتلا باشد و از این رو حتما باید معاینه پزشکی شود. اکثر نوجوانان کلسیم کافی دریافت نمی کنند و از نظرر یبوفلاوین (ویتامین ب) و منیزیم نیز کمبود دارند که هر دو به سوخت و ساز کمک می کنند و بر خلاف تصور بسیاری از والدین، کودکان چاق وقتی به نوجوانی می رسند به ندرت مشکل وزن خود را پشت سر می گذارند.

 

نقش خانواده در تغذیه نوجوان

فراوانی وعده های غذای خانواده با خوردن سالم نوجوانان ارتباط نیرومندی دارد ؛ مصرف بیشتر میوه ها، سبزیجات، غلات و غذاهای سرشار از کلسیم و مصرف کمتر نوشابه های غیرالکلی. اما خانواده هایی که فرزندان نوجوان دارند در مقایسه با خانواده هایی که فرزندان کوچکتری دارند، کمتر با هم غا می خورند. وعده های غذای خانواده، علاوه بر منافع دیگر، می توانند رژیم غذایی نوجوانان را به مقدار زیاد بهبود ببخشند.

نوجوانان (مخصوصا دخترهایی که نگران وزن خود هستند) مجذوب غذاهای مد روز می شوند. متاسفانه؛ اغلب این غذاها از نظر مواد غذایی و کالری ها آن قدر محدود هستند که نمی توانند برای نوجوانان که به سرعت رشد می کنند و فعال هستند، سالم باشند. در صورتی که نوجوانان بخواهند غذای خاصی را امتحان کنند، والدین باید آنها را ترغیب کنند با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت نمایند.

 

تغییر حالت های برانگیختگی در نوجوانی

بجز تغذیه، در ساعات خواب و بیداری نوجوانان نیز تغییرات اساسی رخ می دهد که در سلامتی و عملکردهای آنان موثر خواهد بود.  هنگام بلوغ، شاید به علت اینکه حساسیت عصبی به نور شب افزایش می یابد در نحوه ای که مغز زمانبندی خواب را تنظیم می کند. تغییراتی روی می دهد. در نتیجه، نوجوانان خیلی دیرتر از دوران کودکی خود به بستر می روند. با این حال آنها تقریبا به اندازه اواسط کودکی به خواب نیاز دارند (تقریبا 9ساعت) هنگاهمی که باید صبح زود برای رفتن به مدرسه بیدار شوند نیاز آنها به خواب ارضاء نشده است.

این "تاخیر زمانبندی" خواب با رشد مربوط به بلوغ تشدید می شود اما نوجوانان امروزی اغلب فعالیت های اجتماعی شبانه و مشاغل نیمه وقت، به علاوه تلویزیون، کامپیوتر و موسیقی (با گوشی) در رختخواب خود دارند. در نتیجه آنها خیلی کمتر ازنوجوانان نسل های گذشته می خوابند. نوجوانای که محرومیت خواب دارند، هنگام صبح در تکالیف شناختی ضعیف عمل کرده و به احتمال بیشتری در مدرسه کمتر پیشرفت می کنند. به خلق افسرده مبتلا هستند و به رفتارهای پرمخاطره، از جمله مشروبخواری و رانندگی بی پروا می پردازند. آنها همچنین در تعطیلات آخر هفته بیشتر می خوابند که این خود باعث می شود در شب های بعد به سختی به خواب بروند. آموزش دادن به نوجوانان در مورد اهمیت خواب، بسیار مهم است

.

مطالب عمومی

  • آخرین ویرایش .
برگرفته از: کتاب روانشناسی رشد جلد دو (از نوجوانی تا پایان زندگی)
صاحب اثر: لورا برک
موقعیت مطلب: فصل یازدهم
صفحات: صفحه 15 و از صفحه 21 تا صفحه 22
لینک منبع: http://www.koodaklearn.ir/publication/12

نظرات (0)

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده. شما اولین نفر باشید.

نظر خود را اضافه کنید.

  1. میتوانید به عنوان مهمان نظرتان را در مورد این مطلب ثبت کنید و یا وارد سایت شوید . عضویت یا ورود به حساب کاربری.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

 


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به سایت کودک لرن می باشد.لذا کپی برداری از منابع غیر مجاز و پیگرد قانونی دارد.