خطرات تلویزیون بر ذهن کودکان

تماشای تلویزیون فعالیت یا در واقع عدم فعالیت مورد علاقه ی میلیون ها نفر از مردم در سراسر دنیا در مواقع بیکاری است. به طور میانگین مردم آمریکا در 60 سالگی 15 سال از عمرشان را صرف تماشای تلویزیون کردند. این روند در بسیاری از کشورها یکسان است. تماشای تلویزیون برای بسیاری از مردم آرامش بخش است. اگر به خودتان دقت کنید متوجه می شوید که هر چقدر تمرکزتان برای مدتی طولانی تر بر صفحه تلویزیون قرار داشته باشد، فعالیت فکری اتان بیشتر به حال تعلیق در می آید و برای مدت بیشتری به صحبت ها و نمایش ها، سرگرمی ها، سریال های کمدی یا حتی تبلیغات تجاری نگاه می کنید بدون اینکه هیچ فکری به ذهنتان خطور کند، نه تنها مشکلات را به یاد نمیآورید بلکه موقتا از خودتان رها می شوید.

 

آیا تلویزیون باعث پدیدار شدن فضای درون می شود؟ آیا باعث می شود حضور پیدا کنی؟

متاسفانه خیر. با اینکه ذهنتان مدتی طولانی فکر نمی کند ولی با فعالیت های فکری تلویزیون متصل است. با نسخه تلویزیونی ذهن فراگیر اتصال پیدا کرده است و به افکار آن فکر می کند. ذهنتان از این لحاظ که فکر نمی کند غیر فعال است ولی دائما افکار و تصاویر تلویزیون را جذب می کند، این باعث ایجاد حالت منفعل خلصه مانند میشود که بی شباهت با هیپنوتیزم نیست، به همین دلیل حالتی است مناسب برای دستکاری در عقاید عمومی که سیاست مداران و گروه هایی با منافع خاص و همچنین مسئولان تبلیغات تجاری هم این را می دانند و میلیون ها دلار خرج می کنند تا شما را در این حالت ناخود آگاهی پذیرا گیر بیندازند. آنها می خواهند افکارشان جای افکار شما را بگیرد و معمولا هم موفق می شوند، پس وقتی تلویزیون تماشا می کنید این احتمال وجود دارد که از سطح فکری تنزل کنید نه اینکه از آن بالاتر بروید ولی در اینجا هم باید بهای سنگینی را برای آن بپردازید که از دست دادن آگاهی و هوشیاری است.

تلویزیون هم مثل آن مواد اعتیاد آور است. دستگاه کنترل از راه دور تلویزیون را بر میدارید تا تلویزیون را خاموش کنید ولی به جای آن می بینید که باز هم کانال عوض می کنید، نیم ساعت و 1 ساعت بعد هم هنوز در حال تماشای تلویزیون هستید و معمولا نه به این دلیل که برنامه های جالبی توجه اتان را جلب کرده بلکه دقیقا به این دلیل که هیچ چیز جالبی برای تماشا وجود ندارد. وقتی در دام افتادید برنامه ها هرچقدر پیش پا افتاده تر و بی معنا تر باشند اعتیاد آور تر می شوند. اگر برنامه جالب باشد تحریکتان می کند که فکر کنید و ذهنتان را وادار می کند دوباره برای خودش فکر کند، این حالتی آگاهانه تر است و از این رو بهتر از حالت خلصه ناشی از تلویزیون است. به این ترتیب توجه تان دیگر به طور کامل در اسارت تصاویر صفحه تلویزیون باقی نمی ماند.

اگر محتوای برنامه های تلویزیون از کیفیت خاصی برخوردار باشند، می تواند تا حدود زیادی تاثیرات خواب زدگی و فلج کردن ذهن را خنثی کند. بعضی از برنامه های تلویزیون در زندگی مردم بسیار موثر هستند و تغییرات مثبت بسیاری در آنها ایجاد می کند. این برنامه ها قلب مردم را باز می کند و موجب آگاهی بیشتر می شود، حتی بعضی از برنامه های کمدی با اینکه موضوع خاصی ندارند با نمایش نسخه مضحکی از حماقت های انسانی به طور غیر مستقیم بر جهت ارتقای معنویت عمل می کنند . این برنامه ها به ما یاد می دهند که هیچ چیز را زیاد جدی نگیریم، با زندگی شاد تر برخورد کنیم و مهم تر از همه اینکه خندیدن را به ما یاد می دهند. خنده به نحو فوق العاده ای در عین رهایی بخشی شفا بخش هم است. ولی اکثر برنامه های تلویزیونی تحت کنترل افرادی قرار دارند که کاملا تحت کنترل ایگو هستند و به همین علت دستور کار محرمانه ی تلویزیون کنترل شما، از طریق خواباندن یا در واقع ناخود آگاه کردن شما است. به هر حال تلویزیون از پتانسیل عظیمی برخوردار است که هنوز کشف نشده است. از تماشای برنامه ها و تبلیغات تجاری که شما را با توالی سریع تصاویری که هر دو یا سه ثانیه یکبار یا حتی کمتر عوض می شوند، مورد هجوم قرار می دهند، اجتناب کنید.

تماشای افراطی تلویزیون و به خصوص چنین برنامه هایی دلیل اصلی ایجاد اختلال عدم تمرکز است که اختلال ذهنی شایعی است که امروزه میلیون ها کودک در سراسر دنیا به آن دچار هستند. مدت زمان کوتاه تمرکز باعث سطحی شدن روابط و افراکات می شود و موجب می شود که هیچ یک رضایت خاطرتان را تامین نکند. هر کاری که در چنین حالتی انجام دهید فاقد کیفیت است. زیرا کیفیت مستلزم توجه و تمرکز است. تماشای زیاد و طولانی مدت تلویزیون  نه تنها باعث ایجاد ناآگاهی در مردم می شود بلکه با ایجاد حالتی انفعالی انرژی را تخلیه می کند.

 

6 نکته مهم برای تماشای تلویزیون

  1. به جای تماشای تلویزیون به صورت اتفاقی برنامه هایی را که می خواهید ببینید انتخاب کنید. هر وقت این کار را می کنید سرزندگی درونتان را در حین تماشای آن برنامه ها احساس می کنید.
  2. در این میان گاهی چند نفس آگاهانه هم بکشید.
  3. در فواصل منظم به جای دیگری به غیر از صفحه تلویزیون نگاه کنید تا این رسانه، حس بصری شما را به طور کامل اشغال نکند.
  4. صدای آن را بیش از حد لزوم بلند نکنید تا تلویزیون بر سطح شنوایی تان حاکم نشود.
  5. در طول تبلیغات با استفاده از دکه صدا خفه کن، صدای تلویزیون را قطع کنید
  6. هیچ وقت بلافاصله بعد از خاموش کردن تلویزیون یا حتی بدتر از آن جلوی تلویزیون نخوابید.

مطالب عمومی

  • آخرین ویرایش .
برگرفته از: کتاب نیروی حال
صاحب اثر: اکهارت تول

نظرات (0)

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده. شما اولین نفر باشید.

نظر خود را اضافه کنید.

  1. میتوانید به عنوان مهمان نظرتان را در مورد این مطلب ثبت کنید و یا وارد سایت شوید . عضویت یا ورود به حساب کاربری.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

 


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به سایت کودک لرن می باشد.لذا کپی برداری از منابع غیر مجاز و پیگرد قانونی دارد.