انواع و علائم اختلال بیش فعالی و نقص توجه

کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) سه نوع فرعی ADHD را شناسایی می کند

 

نوع اول ؛ بیش فعالی- تکانشگری

برخی کودکان نشانه هایی از نوع عمدتا بیش فعالی - تکانشگر دارند. به منظور تحقق ملاک های این نوع فرعی، کودک باید حداقل شش نشانه یا بیش تر از این نوع را نشان دهد. از جمله؛ بی قراری، قطع مکرر صحبت دیگران یا حرف زدن بیش از حد.

 

نوع دوم ؛ بی توجهی

نوع فرعی دوم بر عامل بی توجهی تاکید دارد. به منظور تشخیص این نوع از ADHD کودک باید در پیروی از دستورالعمل ها با مشکل مواجه باشد، نتواند به جزئیات توجه دقیق داشته باشد، در رابطه با فعالیت های روزمره دچار فراموش کاری شود یا به آسانی دچار حواس پرتی گردد.

 

نوع سوم؛ ترکیبی

در نوع فرعی سوم یعنی نوع ترکیبی، کودک باید حداقل شش نشانه را از هر دو عامل بی توجهی و بیش فعالی - تکانشگری نشان دهد.

 

جدول : انواع فرعی ADHD بر اساس DSM-IV.TR

نوع فرعی ADHD  نحوه تشخیص گروه
1. نوع عمدتا بی توجه  حداقل شش نشانه از نشانه های بی توجهی
 2. نوع عمدتا بیش فعال - تکانشگر حداقل شش نشانه از نشانه های بیش فعالی - تکانشگری
 3. نوع ترکیبی حداقل شش نشانه از نشانه های بی توجهی و حداقل شش نشانه ازنشانه های بیش فعالی - تکانشگری

 

 

علائم و نشانه های اصلی ADHD در کودکان بر اساس DSM-IV-TR

برخی نشانه های بیش فعالی - تکانشگری یل بی توجهی که موجب اختلال می شوند، قبل از 7 سالگی بروز می یابند.

برخی اختلال های ناشی از نشانه ها در دو موقعیت یا بیش تر ظاهر می شوند (مثلا: محیط مدرسه، محل کار یا محیط خانه)

شواهد روشن و قابل توجهی از اختلال در عملکرد اجتماعی، تحصیلی یا شغلی وجود دارد.

نشانه ها به عنوان نشانه های یک اختلال دیگر به حساب نمی آیند و منحصرا در طی اختلال دیگر رخ نمی دهند. 

شش مورد (یا بیشتر) از نشانه ها زیر (بیش فعالی - تکانشگری یا بی توجهی) حداقل به مدت شش ماه ادامه یافته باشد و در رابطه با سطح رشد کودکان ناسازگارانه باشند

 

بی توجهی

- اغلب از عهده ی توجه به جزئیات بر نمی آیند یا در تکالیف مدرسه، کار یا سایر فعالیت ها از روی بی دقتی مرتکب اشتباه می شوند.

- اغلب در حفظ توجه هنگام انجام تکالیف یا بازی کردن دچار مشکل است.

- اغلب موقعی که مستقیما با او صحبت می شود گوش نمی دهد.

- اغلب از دستورالعمل ها پیروی نمی کند و موفق به اتمام یک طرح یا تکلیف نمی شود.

- اغلب در سازماندهی تکالیف و فعالیت ها دچار مشکل است.

- اغلب از انجام فعالیت هایی که به تلاش ذهنی مداوم نیاز دارند، پرهیز می کند، از آن ها متنفر است یا تمایلی به انجامشان ندارد.

- اغلب وسایل لازم برای انجام تکالیف یا فعالیت ها را گم می کند.

- اغلب بر اثر محرک های بیرونی دچار حواس پرتی می شود.

- اغلب در فعالیت های روزمره دچار فراموشی می شود.

 

بیش فعالی

- اغلب دست ها و پاهای خود را تکان می دهد یا سر جای خود وول می خورد.

- اغلب در کلاس یا سایر موقعیت ها محل نشستن خود را ترک می کند (که این کار مناسب آن موقعیت ها نمی باشد). در بزرگسالان یا نوجوانان، ممکن است به احساس ذهنی بی قراری محدود شود.

- اغلب در موقعیت های نامناسب به حد افراط می دود، یا بالا و پایین می رود. در بزرگسالان یا نوجوانان، ممکن است به احساس ذهنی بی قراری محدود شود.

- اغلب برای شرکت آرام در بازی ها یا فعالیت های اوقات فراغت دچار مشکل است.

- اغلب مشغول فعالیت است یا طوری عمل (رفتار) می کند که گویی توسط یک موتور برانگیخته می شود.

- غالبا در حد افراط حرف می زند.

 

تکانشگری

- اغلب قبل از اتمام سوالات، ناگهانی و بدون فکر پاسخ می دهد.

-اغلب انتظار کشیدن برای نوبت خود برایش دشوار است.

- اغلب سخن دیگران را قطع می کند یا سر زده وارد موقعیت ها می شود.

 

تاثیر رشد کودک بر علائم ADHD

در بیشتر کودکان، نشانه های ADHD با رشد کودک از بین می روند. هر چند آخرین داده ها نشان می دهند که 50 تا 70 درصد کودکان برخی از نشانه های اختلال را در نوجوانی نیز دارا هستند و حدود 50% آنان، در بزرگسالی نیز این اختلال را دارند. با این وجود حتی در مواردی که ADHD تا بزرگسالی ادامه پیدا می کند، تعداد نشانه ها طی دوره نوجوانی و اغلب به طور چشمگیری در دوره بزرگسالی کاهش پیدا می کنند. نوع نشانه ها نیز قابل تغییر است. نشانه های بیش فعالی و تکانشگری رفته رفته وضوح خود را از دست می دهند، با این حال بزرگسالان مبتلا اغلب اظهار دارند که بی قراری ذهنی آنان برخلاف بی قراری فیزیکی آنان است. از نظر زیست شناختی، کاهش نشانه ها نشانگر رسش و بالیدگی مغزی است که در دوره نوجوانی آغاز می شود و بعد از آن نیز ادامه می یابد.

 

مطالب عمومی

  • آخرین ویرایش .
برگرفته از: کتاب یکصد پرسش و پاسخ پیرامون اختلال نقص توجه - بیش فعالی کودکان
صاحب اثر: دکتر راس دی ناس / دکتر فرن لونتال
موقعیت مطلب: بخش اول
صفحات: از صفحه 24 تا صفحه 29
لینک منبع: https://www.koodaklearn.ir/publication/19

نظرات (0)

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده. شما اولین نفر باشید.

نظر خود را اضافه کنید.

  1. میتوانید به عنوان مهمان نظرتان را در مورد این مطلب ثبت کنید و یا وارد سایت شوید . عضویت یا ورود به حساب کاربری.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

 


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به سایت کودک لرن می باشد.لذا کپی برداری از منابع غیر مجاز و پیگرد قانونی دارد.