مزه ها و بافتهای جدید غذا برای کودک

وقتی که کودک شما به پوره های ساده عادت کرد، می توانید شروع به آشنا کردن او با گستره وسیع تری از مزه ها و بافتهای غذایی کنید. اگر او در جویدن مهارت یافته است، اکنون آمادگی استفاده از غذاهای انگشتی را دارد، و باید به تدریج او را با پوره های غلیظ تر یا دارای اجزای سفت تر آشنا کنید. همچنین می توانید با مخلوط کردن اجزای بیشتر، طعم های جالب تری به پوره ها بدهید. از مخلوط کردن مواد شیرین با مواد شور و ترش نهراسید. مثلاً میوه با پوره مرغ یا ماهی مورد پسند خیلی از کودکان خردسال قرار میگیرد.

 

بافتهای نرم غذا

آشنا کردن کودک با مخلوط های غلیظ تر باید تدریجی باشد. در ابتدا مواد غذایی جدید را با موادی که کودک با طعم آنها آشناست مخلوط کنید تا زمانی که کودک بتواند جویدن و بلعیدن را به خوبی انجام دهد. بافت غذاهای او را نرم نگه دارید.

 

غذاهایی برای تمرین جویدن

در این مرحله سنی کودکان ممکن است چندان مواد مغذی از غذا های انگشتی در یافت نکنند، اما این غذا ها به آنها تمرین جویدن و گاز زدن می دهد. همچنین کودک شما از سعی در نگه داشتن غذا ها بدون کمک دیگران لذت خواهد برد. به او نان سوخاری تهیه شده از گندم کامل، پنیر سفت و کم نمک بریده شده به تکه های قابل برداشتن و بیسکویت کم شکر بدهید.

 

بافتهای جدید غذا

همچنان که کودک دندانهای جدید درمی آورد، او را با غذا های له شده یا خرد شده به قطعات ریز آشنا کنید تا به جویدن عادت کند. برای شروع کمی غذای له شده یا رنده شده را با یک پوره نرم اضافه کنید، یا پوره مورد علاقه او را کمی سفت تر درست کنید.

 

غذاهای گیاهی برای کودکان

والدینی که رژیم غذای گیاهی دارند گاهی نگران اند که شاید این رژیم برای کودکان مناسب نباشد. درست است که رژیم گیاهی پر حجم و پر الیاف برای کودکان خردسال در حال رشد مناسب نیست زیرا مقدار کالری و چربیهای ضروری در آن کافی نیست، و حتی جذب آهن را کند می سازد. اما اگر وعده های غذایی را به دقت متعادل سازید، رژیم گیاهی برای اطفال و کودکان خردسال کاملاً کافی است. پروتئینهای گیاهی، شامل پروتئینهای موجود در تخم مرغ و لبنیات، پرکیفیت و شامل اسیدهای آمینه لازم هستند. پروتئینهای گیاهی، مانند پروتئینهای موجود در غلات و حبوبات، کیفیت پایین تری دارند و باید در ترکیب با یکدیگر یا همراه با کمی تخم مرغ یا لبنیات مصرف شوند تا پروتئین کامل فراهم شود، مثلاً پوره عدس با پنیر رنده شده. می توانید کودک را در حدود 6 ماهگی با حبوباتی مانند لوبیا و عدس، محصولات سویا و پنیر آشنا کنید، هرچند حداقل تا 9 ماهگی نیازی به پروتئین اضافی که با این غذاها تامین می شودنیست زیرا شیر مادر یا شیر خشک همه پروتئین های لازم را تامین می کند. رژیم غذایی گیاهی گاهی آهن کافی ندارد، اما مواد غذایی غنی از ویتامین ث، مانند آب پرتقال رقیق شده، جذب آهن موجود در منابع غیر حیوانی را بسیار افزایش می دهد. بنابراین می توانید به تدریج آب میوه را به عنوان نوشیدنی سر غذا اضافه کنید. اگر قصد برنامه کاملاً گیاهی (وگان) برای از شیر گرفتن دارید (یعنی بدون لبنیات و تخم مرغ) باید رژیم غذایی کودکتان را به دقت و با مشورت پزشک یا متخصص تغذیه اطفال تنظیم کنید.

 

غذاهای انگشتی گیاهی

وقتی کودک شما شروع به برداشتن چیزها کرد، غذاهای انگشتی مثل سبزیجات بخار پز شده، میوه رسیده یا تکه های پنیر بخش مفیدی از رژیم غذایی او خواهد بود.

مطالب عمومی

  • آخرین ویرایش .
برگرفته از: کتاب تغذیه و آشپزی برای همه کودکان
صاحب اثر: آنابل کارمل
موقعیت مطلب: بخش سه
صفحات: صفحه 37
لینک منبع: https://www.koodaklearn.ir/publication/8

نظرات (0)

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده. شما اولین نفر باشید.

نظر خود را اضافه کنید.

  1. میتوانید به عنوان مهمان نظرتان را در مورد این مطلب ثبت کنید و یا وارد سایت شوید . عضویت یا ورود به حساب کاربری.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

 


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به سایت کودک لرن می باشد.لذا کپی برداری از منابع غیر مجاز و پیگرد قانونی دارد.