نخستین غذای کودک

نخستین غذاهای کودک را باید از نوعی انتخاب کنید که هضم آنها آسان باشد و اجزای آنها کودک را به آرامی به طعم ها و بافت های مختلف غذا عادت دهد. بعضی از کودکان از طعم های ناملایم، مثل هویج یا کلم بروکلی، استقبال می کنند. اما بعضی از کودکان نیز به نظر میرسد که ترجیح میدهند با طعم های آشنا تر و ملایم غذاهایی مثل شیر برنج یا پوره سیب زمینی شروع کنند. برای شروع پوره ها باید کاملاً شل و یکدست، مانند ماست شل باشند و فقط با یک یا دو ماده غذایی درست شده باشند.

 

چند ماده غذایی ایده آل برای کودکان

 

برنج بچه

برنج بچه با ترکیبات خاص آن، بافتی نرم دارد و اغلب مواد معدنی و آهن به آن اضافه می کنند. برنج بچه را می توان با آب لوله کشی جوشیده و سرد شده، شیر مادر، یا شیر خشک مخلوط کرد. هضم آن آسان است و طعم شیر مانند آن امکان عادت کردن آسان کودک را یه غذاهای جامد فراهم می سازد. طبق دستورعمل روی بسته آن را آماده کنید.

 

پوره سیب زمینی

سیب زمینی به دلیل  طعم ملایمی که دارد، غذای مناسبی برای از شیر گرفتن کودکان خردسال است. سیب زمینی را بپزید و بعد از پخت آن را له کنید.

 

پوره هویج

هویج، مانند بسیاری از سبزیجات ریشه ای، خوب در مخلوط کن عمل می آید و طعم شیرین طبیعی دارد که معمولاً کودکان خردسال آن را دوست دارند. برای درست کردن این پوره هویج را با آب بپزید و با یک قاشق آب غذا یا شیر کودک در مخلوط کن بریزید تا پوره ای نرم و یکدست بدست آید.

 

پوره بروکلی و سیب زمینی

کلم بروکلی منبع خوبی از ویتامین های ضروری است و آن را می توان پس از کمی بخار دادن با مخلوط کن به شکل پوره ای نرم و یکدست درآورید. اما شاید کودکتان از طعم تند آن خوشش نیاید، بنابراین بهتر است آن را با سیب زمینی جوشانده شده یا برنج بچه مخلوط کنید تا پوره ای خامه ای شکل حاصل شود.

 

پوره گلابی

گلابی رسیده شیرین را اگر با مقدار کمی آب بپزید تا نرم شود و سپس با مخلوط کن عکمل آورید، پوره میوه خوشایندی برای کودک شما می شود. وقتی کودک شما 5 ماهه شد نیازی به پختن گلابی نخواهد بود و می توان آن را به صورت خام پوره کرد.

 

پوره سیب

با انواع سیب درختی شیرین می توان سس سیب نرم و یکدستی تهیه کرد. بعد از اینکه کودک شما به طعم آن عادت کرد، این پوره را می توان با میوه های دیگر مخلوط کرد. پوره سیب اگر با کمی برنج بچه یا ماست مخلوط شود حالت خامه ای تری پیدا می کند.

 

پوره موز

در صورتی که موز کاملاً رسیده را خوب له کنید یک پوره فوری و حاضری را تشکیل می دهد. حالت چسبندگی طبیعی آن را می توان با اضافه کردن شیر مادر یا کمی شیر خشک تعدیل کرد. اگر موز زا چند دقیقه حرارت دهید راحت تر له می شود.

 

برنج بچه و زرد آلو خشک

زرد آلو خشک منبعی سرشار از بتاکاروتن و آهن است و در زمانی که میوه های تابستانی رسیده نایاب است مفید واقع می شود. آن را بپزید نرم شود و از صافی بگذرانید تا پوست آن جدا شود. برای مرتبه های نخست، آن را با برنج بچه پوره کنید.

 

پوره کدو

با کدوی کوچک می توان پوره ای یکدست تهیه کرد. برای اطفال می توانید آن را از صافی رد کنید. کدوی بزرگ می تواند تلخ و نامطبوع باشد.

مطالب عمومی

  • آخرین ویرایش .
برگرفته از: کتاب تغذیه و آشپزی برای همه کودکان
صاحب اثر: آنابل کارمل
موقعیت مطلب: بخش دو
صفحات: صفحه 26
لینک منبع: http://www.koodaklearn.ir/publication/8

نظرات (2)

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام

میشه لطفا دستور پخت پوره هارو هم بزارید؟

سمیه
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام دوست عزیز
قبلا در این مورد مطلبی در سایت کودک لرن منتشر شده است.
لطفا به آدرس زیر مراجعه کنید:
https://koodaklearn.ir/ba

کودک لرن
هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده. شما اولین نفر باشید.

نظر خود را اضافه کنید.

  1. میتوانید به عنوان مهمان نظرتان را در مورد این مطلب ثبت کنید و یا وارد سایت شوید . عضویت یا ورود به حساب کاربری.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

 


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به سایت کودک لرن می باشد.لذا کپی برداری از منابع غیر مجاز و پیگرد قانونی دارد.