نخستین مراحل تغذیه در کودک

رژیم غذایی مناسب برای کودک در حال رشد

بهترین رژیم غذایی برای نیاز های کودک در حال رشد شما، رژیم غذایی متعادل است. در نخستین سال تولد کودک، شیر مادر یا شیر خشک منبع اساسی تغذیه او می باشد، اما از زمانی که شروع به از شیر گرفتن کودک می کنید، باید به تدریج رژیمی را بر قرار سازید که پنج گروه عمده مواد مغذی را نأمین سازد: کربوهیدراتها، ویتامین ها، چربی، مواد معدنی، و پروتئین. به یاد داشته باشید که نیاز های کودک شما با خود شما متفاوت است. به بزرگسالان در وضعیت میانگین توصیه می شود که رژیم غذایی با الیاف (فیبر) زیاد و چربی کم داشته باشند، اما کودکان زیر پنج سال نیاز به چربی بسیار بیشتر و منبع متمرکز کالری و مواد مغذی دارند تا به رشد سریع آنها در سالهای اولیه عمر کمک کند.

 

چربی

منابع چربی اشباع شده: گوشت، کره حیوانی و نباتی، چربی حیوانی، تخم مرغ، پنیر، روغن نباتی هیدروژنه که در غذاهای آماده و شیرینیها وجود دارد.

منابع چربی اشباع نشده: روغن زیتون، روغن آفتاب گردان، روغن ذرت، روغن کنجد، ماهی روغنی.

 

پروتئین

منابع پروتئین: گوشت قرمز، مرغ، جگر، ماهی، تخم مرغ، شیر، پنیر(اما نه پنیر خامه ای)، غلات، بنشن، دانه های گیاهی.

 

کربوهیدرات

منابع کربوهیدرات تصفیه شده: قند و شکر، محصولات آرد سفید، برخی غلات صبحانه، بیشتر شیرینیها، کیک ها، و شکلات های کارخانه ای.

منابع کربوهیدرات کامل: غلات صبحانه کامل، آرد شیرینی، و نان تهیه شده از گندم کامل، برنج قرمز، سیب زمینی، سوپ و حلیم جو.

 

کلسیم

منابع کلسیم: شیر، پنیر، ماست، سبزیهای برگدار، خمیر سویا، آجیل، ماهی ساردین، کنجد.

 

روی

منابع روی: گوشت قرمز، بادام زمینی، تخمه آفتابگردان، غلات غنی شده صبحانه.

 

ویتامین ها

منابع غنی ویتامین آ: هویج، فلفل قرمز، ذرت، گوجه فرنگی، سیب زمینی شیرین، هندوانه، زرد آلو، انبه.

منابع غنی ویتامین ب کمپلکس: جگر، گوشت، خمیر سویا، ساردین، تخم مرغ، آجیل، سبزیجات سبز تیره، لبنیات، غلات کامل، موز.

منابع غنی ویتامین ث: مرکبات، توت فرنگی، کیوی، سبزیجات برگدارسبز تیره، سیب زمینی، فلفل.

منابع غنی ویتامین د: ماهی آزاد، ماهی تن، ساردین، شیر، پنیر، تخم مرغ.

منابع غنی ویتامین ای: روغن های گیاهی، جوانه گندم، آجیل، آووکادو.

 

آهن

منابع آهن: جگر، گوشت قرمز، ماهی روغنی، بنشن، برنج غنی شده برای کودکان، غلات غنی شده صبحانه، نان، سبزیجات برگدار سبز، میوه های خشک شده خصوصاً زرد آلو خشک.

مطالب عمومی

  • آخرین ویرایش .
برگرفته از: کتاب تغذیه و آشپزی برای همه کودکان
صاحب اثر: آنابل کارمل
موقعیت مطلب: بخش دو
صفحات: از صفحه 8 تا صفحه 10
لینک منبع: https://www.koodaklearn.ir/publication/8

نظرات (0)

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده. شما اولین نفر باشید.

نظر خود را اضافه کنید.

  1. میتوانید به عنوان مهمان نظرتان را در مورد این مطلب ثبت کنید و یا وارد سایت شوید . عضویت یا ورود به حساب کاربری.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

 


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به سایت کودک لرن می باشد.لذا کپی برداری از منابع غیر مجاز و پیگرد قانونی دارد.