نمادها در نقاشی کودک

ما در نقاشی چند سمبل می شناسیم. که دو سه نماد را در این جا به عنوان نمونه بشناسیم کافی است.

 

نماد خورشید در نقاشی کودک

خورشید همیشه در نقاشی بچه ها سمبل مادر است. از قدیم در زبان فارسی گفته اند:«خورشید خانم». کودکانی که نسبت به مادرن خود احساس خوبی دارند، خورشیدی بسیار روشن می کشند. خورشیدی به رنگ زرد براق. چه مادر خوبی! آن کودکانی که در رابطه با مادر مشکلی دارند، خورشید را در نقاشی ها پشت کوه می کشند، یا روی آن را ابر تصویر می کنند، آن هم ابری که سیاه است. چنین معلوم میشود که پرتوی از وجود این مادر نمی تابد.

 

نماد خانه در نقاشی کودک

کودکانی که پدران لایق و شایسته ای دارند، خانه ای می کشند که انتظار آن را داریم. ولی بچه هایی که پدران بی تفاوت دارند، خانه ای می کشند که سقف ندارد. مکعبی تصویر می کنند که تکلیف سقف آن معین نیست. کودکی که از نعمت حضور یک پدر کاردان، حامی و رئیس خانواده برخوردار است، سقف زیبایی را برای خانه نقاشی می کند.

 

نماد پنجره در نقاشی کودک

پنجره سمبل ارتباط درون و ذهن کودک با دنیای برون و دنیای واقعی است. اگر کودکی خانه ای تصویر می کند که پنجره ندارد باید به ارتباط او با دنیای خارج و واقعیت اطراف مشکوک شد. و اگر کودکی در نقاشی ها خانه ای با پنجره ای به رنگ زرد تصویر می کند، باید پی به احساس زیبایی او برد. احساس قشنگی که از ارتباط ذهنی با محیط خارجی به دست می آورد.

 

نماد چراغ در نقاشی کودک

چراغ علامت عشق و محبت است. اگر در خانه ای که کودک ترسیم می کند چراغی آویزان است و پرتو نوری از آن می تابد، می توان از روشنی چراغ دل کودک با خبر شد. این کودک به آنچه دارد دلخوش است.

 

نماد دَرِ خانه در نقاشی کودک

در خانه ای که کودک تصویر می کند، سمبل روابط و رفت و آمدهای خانوادگی و علاقه مندی کودک به این موضوع است. خانواده ای که رفت و آمد زیادی دارند دَرِخانه نقاشی بچه ها بزرگ است و خانواده ای که هیچ رفت و آمدی ندارد، بچه های آن خانواده خانه هایی با در باریک نقاشی می کنند.

*اگر تمام نقاشی های کودکی، خانه هایی دارد که در ندارد، یک دیوار ندارد، یا پنجره ای سیاه قلم شده دارد، پنجره تاریک دارد، این کودک مشکلاتی دارد. اگر خانه ای کشیده که در ندارد یا خانه ای دراز کشیده، آن بالا نزدیک سقف دو پنجره گذاشته بدین معنی است که این کودک «دوستی» ندارد، همبازی ندارد.

 

نماد دودکش خانه در نقاشی کودک

دودکش خانه های نقاشی کودکان رمزی از عاطفه آنهاست. این دودکش هیچ ربطی به بخاری ندارد، این گرمای عشق آنهاست که به رمز این دودکش غلیان می کند.

 

نماد رودخانه در نقاشی کودک

رودخانه و آبی که از کنار خانه ای در نقاشی کودک جاری است، نمایی رمز آلود از جریان حیات بخش زندگی است که در نقاشی او جلوه نموده است.

 

نماد حیوانات در نقاشی کودک

حیوانات در نقاشی بچه ها معنی دارند. اگر گربه ای را کشیدند، این مامانشان است، اگر گربه بالای شیروانی است، بابا شیروانی است، پس  مادر این بچه خانمی سلطه جو است پدر در می آورد! فیتیله پیچ می کند!

اگر گربه ای تصویر کرد که زیر شیروانی است، چه مادر نازنینی! مقام و موقعیت خود را می شناسد. تمام حیوانات در نقاشی بچه ها معنی دارند.

 

نکند همین امروز به خانه ای بروید نقاشی بچه آنها را ببینید و قضاوت کنید. حکم صادر کنید که پدرش چنان است، مادرش گرگ است و ... نقاشی ویژه ای که اساس قضاوت ماست در شرایط خاصی ترسیم می شود. در لحظاتی کوتاه که کودک به سرعت نقاشی می کند و دستورات ویژه ما را اجرا می کند. گمان نکنید که هر نقاشی که فرزند شما کشید قابل قضاوت است و معنا و مفهوم ویژه ای دارد!

اگر در نقاشی بچه ها آدم تصویر کردند بی شک تصویر ماست. گاهی سه نفر تصویر می کنند دو تا بزرگ یکی کوچولو. کوچولو، وسط دو نفر بزرگ قرار دارد. این واقعیت خود کودک است. گاهی یک آدم کوچولو که به یکی از والدین که بزرگ کشیده شده اند، نزدیک تر است. این همان احساس نزدیکی و دوری کودک از یکی از والدین نسبت به دیگری است.

مطلبی شایان یادآوری است که در پایان موضوع نقاشی بدان می پردازیم. واقعیت آن است که اگر کودکی استعداد شایسته ای در نقاشی داشته باشد، بی حضور معلم به مرحله کشیدن چهره می رسد ! ترتیب رنگ ها و ترکیب عمومی و تنوع عناصر نقاشی او چنان جلب توجه می کند که شما از خود می پرسید: «آیا این نقاشی یک بچه چهار ساله است ؟» از این رو به محض ترسیم یک کبوتر او را به مکتب نقاشی فلان نقاش نفرستید یا معلمین ویژه استخدام نکنید. اگر استعدادی در وجود کودک حضور داشته باشد، او راه خود را پیش می برد که روزی می توان معلمی برای او گرفت که عناصر نقاشی یا اجزای یک عنصر را در نقاشی او کمی بالا و پایین کند.

دستور این است که هر نوع آموزش پس از هفت سالگی می تواند صورت پذیرد.

مطالب عمومی

  • آخرین ویرایش .
برگرفته از: کتاب انسان در مسیر زندگی
صاحب اثر: دکتر محمد مجد
موقعیت مطلب: فصل دوم
صفحات: صفحه 238
لینک منبع: https://www.koodaklearn.ir/publication/9

نظرات (0)

هنوز نظری برای این مطلب ثبت نشده. شما اولین نفر باشید.

نظر خود را اضافه کنید.

  1. میتوانید به عنوان مهمان نظرتان را در مورد این مطلب ثبت کنید و یا وارد سایت شوید . عضویت یا ورود به حساب کاربری.
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

 


کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به سایت کودک لرن می باشد.لذا کپی برداری از منابع غیر مجاز و پیگرد قانونی دارد.