
استفاده از امتیازات برای نافرمانی در کودکان
«بذار ببینم. یک امتیاز برای مرتب کردن اتاقت، یک امتیاز برای تمیز کردن میز پس از شام.
من واقعا به خودم میبالم که تو این همه امتیاز به دست آورده ای!...»
کودکان از تلاش برای بدست آوردن امتیاز لذت میبرند. هنگامی که سوزان به اندازه کافی امتیاز کسب مینماید، آنها را با یک عروسک کوچک عوض میکند.
یک برنامه(امتیاز-پاداش) به سوزان کمک میکند.
سوزان هفت ساله، رفتارهای دشوار متعددی داشت که موجب ناراحتی والدین او بودند. او اغلب لباسها، اسباب بازیها و کتابهایش را در اتاق رها میکرد. آقا و خانم مادیسون مدتی او را به حال خود گذاشتند تا اینکه «درآت وآشغال زندگی کند.» (یک پیامد طبیعی)، اما سوزان نسبت به این وضعیت بی تفاوت بود و حتی به نظر میرسید از این وضع، راضی و خشنود است.
هنگامی که آنها از سوزان خواستند که در کارهای کوچک به آنها کمک کند، او اغلب شکوه میکرد که «خیلی خسته است.» و یا ناله میکرد که «این کارها اصلا جالب نیستند.» والدین او غر زدن و سرزنش کردن را هم امتحان کردند. اما سوزان به مقاومت در مقابل درخواستهای آنان ادامه میداد.
هرچند والدین سوزان از او ناامید شده بودند، اما یک برنامه خاص تشویقی با پاداش را شروع کردند و در مدت دو هفته رفتار سوزان بهبود قابل توجهی پیدا کرد. آقا و خانم مادیسون چگونه دختر خود را برای تغییر یاری دادند؟ آنها از یک برنامه امتیاز-پاداش استفاده کردند. در ادامه بحث، چگونگی تهیه چنین برنامهای توصیف خواهد شد.
پاداشهای مادی (یک اسباب بازی کوچک) و پاداشهای فعالیتی (رفتن به پارک) به برانگیختن کودکان برای بهبود رفتارشان، کمک میکنند. روشی را برای کودک خود فراهم کنید تا ژتون، امتیاز و خط نشانهایی را برای معاوضه آنها با پاداشها، به دست بیاورد. کودک شما میتواند پس از به دست آوردن تعدادی از این امتیازات یا ژتونها، آنها را با پاداش خاصی که دوست دارد، معاوضه کند.
به دست آوردن ژتون، برای بزرگسالان هم همانند کودکان برانگیزاننده است. چنانچه شما شاغل باشید، شما ژتونهایی را به دست میآورید (به شکل چک یا پول) و آن را با پاداشهای مادی (یک پیتزا، کفش و...)
و پاداشهای فعالیتی (رفتن به سینما یا مسافرت) معاوضه میکنید. به منظور کمک به کودک خود برای ایجاد یک رفتار یا عادت، گاهی اوقات نیاز دارید که چیزی بیش از تحسین و توجه را به او عرضه کنید. هنگامی که رفتار جدید او به خوبی تثبیت شد، شما میتوانید به این مرحله پایان داده و این برنامه مشوق ویژه را قطع نمایید.
والدین میتوانند از پاداشهای ژتونی در مورد کودکان 4 و 5 ساله استفاده کنند. پاداشهای امتیازی در مورد کودکان 6 تا 12 ساله مؤثر هستند. قراردادهای والد و کودک هم نوع دیگری از طرح مشوق ویژه هستند که در مورد کودکان 7 و 8 ساله تا دوره نوجوانی به کار میروند. بیایید نگاهی دقیقتر به این برنامه های ویژه داشته باشیم.
ارائه پاداشهای امتیازی به کودک
به منظور ارائه یک برنامه پاداش امتیازی مؤثر به کودک خود، از این 6 گام پیروی کنید.
- یک رفتار هدف را انتخاب کنید.
- یک تقویم امتیاز- پاداش تهیه کنید.
- یک لیست از پاداشها تهیه کنید.
- حساب امتیازهای کسب شده و خرج شده را نگهدارید.
- برنامه پاداش را تعدیل کنید.
- برنامه پاداش را قطع کنید.
یک یا چند رفتار هدف را که خواهان بهبود آنها هستید، تعیین نمایید
شما باید قادر باشید رفتاری که قصد افزایش آن را دارید، (تمیز کردن میز بعد از هر وعده غذا)، معین کرده و آن را بشمارید. رفتار هدف را با واژگان مثبت و نه منفی توصیف کنید. به عنوان مثال، آقا و خانم مادیسون، از سوزان خواستند «اتاق تمیزی داشته باشد» نه اینکه «دیگه اتاقش را به هم نریزد». همچنین آنها چندین رفتار دیگر را هم (خالی کردن آشغالها، مسواک زدن منظم و...) لیست کردند.
تقویم امتیاز- پاداش سوزان برای بهبود چندین رفتار
امتیازهای کسب شده | |||||||
لیست رفتارهای خوب (و امتیازهای مربوطه) | شنبه | 1شنبه | 2شنبه | 3شنبه | 4شنبه | 5شنبه | جمعه |
تمیز کردن اتاق خواب بازدید 6 بعدازظهر (2 امتیاز) | O | || | || |
|
|
|
|
تمیز کردن میز غذا (هر وعده 1 امتیاز) | | | || | || |
|
|
|
|
خالی کردن آشغالها، 6 بعدازظهر (1 امتیاز) | | | O | | |
|
|
|
|
مسواک زدن (هر وعده، 1 امتیاز) | || | | | ||| |
|
|
|
|
حضور به موقع در منزل بعد از مدرسه (2 امتیاز) | O | O | || |
|
|
|
|
یک روز بدون قشقرق (2 امتیاز) | O | O | || |
|
|
|
|
مجموع امتیازات: | |||| | |||| | | |||| |||| |||| |
|
|
|
|
در این تقویم، رفتارهای متعددی به مدت یک هفته ثبت میشوند. برای هر هفته یک تقویم جدید داشته باشید.
در پایان هر روز، مجموع امتیازات آن روز را حساب کنید. هنگامی که کودک شما این امتیازات را خرج کرد، بر روی امتیازات خرج شده خط بکشید.
یک تقویم امتیاز- پاداش تهیه کنید
رفتار هدف را بر روی این تقویم بنویسید. همچنین، زمان بازدید خود به منظور کنترل انجام شدن کار را بنویسید. سپس در مورد هر رفتار هدف، معین سازید که کودک برای انجام آن رفتار، چند امتیاز میگیرد. پس از اینکه تقویم آماده شد، آن را در یک مکان قابل رؤیت نصب کنید. به طوری که کودک بتواند آن را ببیند. کودکان بزرگتر معمولا میخواهند که تقویم در جایی نصب شود که در معرض دید دیگران نباشد.
تقویم امتیاز- پاداش تهیه شده توسط آقا و خانم مادیسون و سوزان را مورد بررسی قرار دهید. آنها تقویمی را برای ثبت همزمان رفتارهای مختلف طراحی کردند. با این وجود، معمولا برای والدین راحتتر است که به منظور یادگیری چگونگی استفاده از یک برنامه امتیاز- پاداش، در ابتدا فقط بر روی یک رفتار دشوار متمرکز شوند.« تقویم امتیاز- پاداش برای بهبود یک رفتار» به شکل زیر است
تقویم امتیاز- پاداش برای بهبود یک رفتار
امتیازات کسب شده | |||||||
رفتار خوب (و امتیازات مربوط به آن): اتاق تمیز است. این بدان معناست که تختخواب مرتب است. تمام لباسها، اسباببازیها و کتابها در جای مناسب خود قرارگرفته اند. بازدیدها در ساعت 7 صبح (1 امتیاز) و ساعت 6 بعدازظهر (1 امتیاز) | |||||||
| شنبه | 1شنبه | 2 شنبه | 3 شنبه | 4 شنبه | 5 شنبه | جمعه |
هفته نخست | O | | | O | || | | | || | || |
هفته دوم | || | || |
|
|
|
|
|
هفته سوم |
|
|
|
|
|
|
|
در این تقویم یک رفتار به مدت چندین هفته ثبت میشود. در پایان هفته سوم، یک تقویم جدید تهیه و نصب کنید. هنگامی که کودک شما یک امتیاز را خرج میکند، یک خط قرمز بر روی آن بکشید. امتیازاتی که بر رویشان خط کشیده نشده است، امتیازاتی هستند که هنوز خرج نشده اند. کودک خود را تشویق کنید که امتیازاتش را خرج کند نه اینکه آنها را پس انداز نماید، زیرا خرج کردن امتیازات برای کودک، تشویق آمیزتر است.
یک منو برای پاداشها تهیه کنید و آن را نزدیک تقویم پاداش- امتیاز نصب کنید
منوی پاداشها لیستی از پاداشهای مادی کوچک و پاداشهای فعالیتی است که برای کودک شما خوشایند هستند. از او بپرسید که دوست دارد چه چیزهایی دریافت کند. سوزان گفت که او کتاب کمیک، یک عروسک خاص، رفتن به رستوران و... میخواهد.
نمونه ای از منوی پاداشها
منوی پاداشها | |
پاداش کتاب کمیک رفتن به رستوران بازی پینگ پنگ با پدر برداشتن نوشابه از یخچال یک بسته آدامس بدون قند درست کردن ذرت بو داده بیدار ماندن تا ساعت 30/9 دقیقه شب در شبهایی که فردا به مدرسه میرود رفتن به پارک برداشتن بستنی از یخچال بازی ویدئویی با والدین رفتن برای خرید پیتزا اسباب بازی کوچک (کمتر از7 دلار | تعداد امتیازهای موردنیاز 4 12 4 6 3 9 7 8 6 6 15 30 |
این منو لیستی از پاداشهای مادی و پاداشهای فعالیتی است. همچنین تعداد امتیازات و ژتونهایی را که کودک شما باید برای هر پاداش بپردازد، مشخص شده اند. این منو را کنار تقویم امتیاز- پاداش نصب کنید.
پس از اینکه شما به اتفاق کودکتان، پاداشهای احتمالی را معین کردید، باید تصمیم بگیرید که هر کدام از آنها برای کودکتان چند امتیاز خرج برمیدارد. باید طوری باشد که دستیابی به پاداشها، بسیار آسان و یا بسیار دشوار نباشد. زیرا در این صورت ممکن است کودک اشتیاق خود را نسبت به برنامه از دست دهد. پس از آنکه در استفاده از یک منوی پاداش، تجربه کسب کردید، تعیین هزینه مناسب برای پاداشهای جدید، برایتان آسانتر خواهد بود. بهتر است که برنامه امتیاز-پاداش را با استفاده از پاداشهای کوچکی آغاز کنید که هزینه بسیار زیادی برای کودک شما ندارد! او به این فرصت نیاز دارد که به طور مکرر به پاداشها دست پیدا کند.
حساب امتیازات کسب شده و خرج شده توسط کودک خود را نگهدارید
هنگامی که کودک شما، یک امتیاز به دست میآورد، آن را با شور و شوق برروی تقویم ثبت کنید. او را برای کارهای خوبی که انجام داده و امتیازاتی که به دست آورده است، تحسین نمایید. او را تشویق کنید تا امتیازات کسب شده را خرج کند، نه اینکه آنها را پس انداز نماید، زیرا خرج کردن امتیازات موجب میشود که او از برنامه لذت ببرد. پس از اینکه او امتیازی را خرج کرده و امتیازی به دست آورد، بر روی امتیاز خرج شده خط بکشید.
هنگامی که کودک شما امتیازات کافی را برای انتخاب یک پاداش به دست آورد، به او اجازه بدهید که هر چه زودتر، یک پاداش را با آن بخرد. چنانچه او 6 یا 7 ساله است، به او کمک کنید تا سریعا امتیازات را با یک پاداش معاوضه کند.
تعدیلهایی را در برنامه ایجاد کنید، تا بهتر عمل کند
پس از نصب تقویمهای جدید، تقویمهای قبلی را نزد خود نگهدارید. شما و کودکتان میتوانید با بررسی این تقویمها، مشاهده کنید که او در بهبود رفتار خود تا چه اندازه پیشرفت داشته است.
تقویمها به شما میگویند که برنامه شما چگونه عمل کرده است. به منظور بهبود برنامه، تعاریف روشنتری از آنچه که او باید برای به دست آوردن امتیاز، انجام دهد ارائه کنید و پاداشهای جدیدی را به لیست اضافه کنید. مراقب باشید که تنها در صورتی این پاداشها را به او بدهید که او امتیاز لازم برای به دست آوردن آنها را کسب کرده باشد. چنانچه او بدون تلاش و زحمت به پاداشها دست پیدا کند، دلیلی برای تلاش کردن نخواهد داشت.
برخی از والدین از جریمه برای رفتارهای بد استفاده میکنند. آنها امتیازات کسب شده کودک را از او پس میگیرند. با این وجود، چنانچه کودک شما پس از به دست آوردن امتیاز، دوباره آنها را از دست بدهد، نسبت به برنامه دچار سرخوردگی میشود. سایر روشهای انضباطی، مانند پیامدهای منطقی یا محرومیت زمانمند را با برنامه امتیاز- پاداش برای رفتار خوب، ترکیب نمایید. به عنوان مثال؛ والدین سوزان، هرگاه که او قشقرق به پا میکرد، او را در محرومیت زمانمند قرار میدادند، هرگاه که یک روز را بدون قشقرق سپری میکرد، دو امتیاز میگرفت. قشقرقهای او به سرعت کاهش پیدا کردند.
به برنامه پایان دهید
برنامه امتیاز- پاداش را برای مدتی نامحدود ادامه ندهید. بلکه فقط تا زمانی که رفتار کودک بهبود پیدا میکند از آن استفاده نمایید. به کودک خود بگویید که برنامه امتیاز- پاداش به او کمک کرده است تا بهبودهایی در رفتار خود ایجاد کند و شما به این پیشرفت او میبالید. به تحسین پیشرفت رفتاری او ادامه داده و برنامه امتیاز- پاداش را قطع کنید. والدین میتوانند به طرق مختلف، به این برنامه پایان دهند. پاداش را فقط زمانی به او بدهید، که خودش درخواست کند. زمان میان بهدست آوردن امتیازات و معاوضه آنها با پاداش را افزایش دهید. هنگامی که او برنامه را با موفقیت به پایان برد، برایش یک مهمانی ترتیب بدهید. او و خانواده را برای صرف غذا بیرون ببرید و انتخاب نوع غذا را بر عهده او بگذارید.
ارائه پاداشهای ژتونی
یک ظرف پلاستیکی شفاف، جای مناسبی است که کودکان خردسال ژتونهای خود را در آن نگهداری کنند.
بیشتر کودکان 4 و 5 ساله ژتون را بر امتیاز ترجیح میدهند، زیرا آنها میتوانند ژتون را لمس کرده و آنها را نگهداری کنند. از ژتونهای پوکر، پولهای مخصوص بازی یا سایر اشیاء کوچک به عنوان ژتون استفاده کنید. اجازه ندهید که کودک به ژتونها دست بزند یا با آنها بازی کند، مگر اینکه این ژتونها را به دست آورده باشد. او به یک ظرف- شاید به یک ظرف پلاستیکی یا کاسه- برای نگهداشتن ژتونهایش نیاز دارد. چنانچه او چهار یا پنج ساله است، او را تشویق کنید تا ظرف ژتونها را در مکان خاصی نگهدارد تا اینکه آنها را از دست ندهد.
شما باید یک رفتار هدف را انتخاب کرده و یک لیست پاداش تهیه کنید. به کودک خود برای رفتارهای خوبش به جای امتیاز ژتون بدهید. جهت تهیه لیست پاداش برای کودکان پیش از سن دبستان، تصویر پاداشها (اسباب بازی یا بستنی) را نقاشی کرده و آنها را از جاهای دیگر قیچی کنید. در کنار تصویر هر پاداش، یک تصویر دیگر بکشید که تعداد ژتونهایی را نشان دهد که کودک برای به دست آوردن آن پاداش باید بپردازد.
هنگامی که رفتار هدف مطلوب روی داد، یک ژتون به کودک بدهید. یک برنامه ژتون- پاداش پس از اینکه برقرار شده و کودک یاد گرفت که میتواند ژتونهایش را با «چیزهای خوب، خوب!» عوض کند، به آسانی اجرا میشود.
آن، 4 ساله بود و هنگامی که مادرش او را صدا میکرد، به ندرت به او پاسخ میداد و یا پیش او میآمد. مادر تصمیم گرفت که از برنامه ژتون- پاداش استفاده کرده و هر بار که آن در پاسخ به صدا زدن های او پیشش بیاید، یک ژتون به او بدهد. آن گفت که دوست دارد ژتونهایش را با بستنیهای داخل یخچال عوض کند. مادر به او گفت که هر بستنی برای او پنج ژتون هزینه دارد. آن به مدت یک هفته، هر روز یک یا دو بستنی به دست آورد. سپس مادر به آرامی برنامه ژتون- پاداش را قطع کرد. با این وجود، آن همچنان به رفتار اصلاح شده خود ادامه داد و هرگاه مادر او را صدا میزد، پیش او میرفت.
- آخرین ویرایش .
- برگرفته از: کتاب sos کمک برای والدین
- صاحب اثر: لین کلارک
- موقعیت مطلب: فصل چهاردهم
- صفحات: صفحه 187
- لینک منبع: https://koodaklearn.ir/publication/1