
ترس کودکان از مکانهای بسته
ترس از فضاهای کوچک یا بسته (کلاستروفوبیا) در بزرگسالان هم معمول است و اغلب در تجربیات دوران کودکی آنها ریشه دارد. گاهی علتها کاملاً واضح هستند، برای نمونه، گیر کردن داخل یک آسانسور برای چندین ساعت و یا بستن کودک بر روی تخت عمل جراحی؛ اما معمولاً این نوع ترس ناشی از انباشتگی اتفاقات کم اهمیت تر در طول زندگی هر فرد است.
مراقب بروز اولین علایم کلاستروفوبیا در فرزندتان باشید تا مانع از دایمی شدن آن شوید. از این علامتها میتوان به اضطراب در سوار شدن به آسانسور، نشستن در صندلی عقب اتوبوس، ماندن در یک اتاق در بسته و زدن ماسک به چهره اشاره کرد (به ویژه، هنگامی که با وجود حضور سایرین، مضطرب باشد.). راههای زیادی برای جلوگیری از گسترش این نگرانیها وجود دارند:
احساس کودک را دریابید
اگر فرزندتان در مکانهای کوچک یا محدود، ناراحت به نظر میآید، احساسش را جویا شوید. از قول او حرف نزنید و احساس خاصی را به او القاء نکنید. اگر احساس گیجی، گیرافتادن، هراس، عرق کردن و خیس شدن میکند، توضیح دهید که این احساسات نشانه هایی از ترس هستند و هیچ مشکل بدنی وجود ندارد.
مهارتهایی را برای غلبه بر ترس کودک آموزش دهید
برنامهای را با آموزش روشهای کسب آرامش شروع کنید (www.koodaklearn.ir/kxr) سپس برای از میان بردن ترس، راههای زیر را به کار ببندید.
به کودک نشان دهید چطور در مواقعی که احساس برافروختگی و عرق میکند، خودش را خونسرد نگه دارد. به او بگویید که لباسهایش را کمتر کند، پنجره را باز کند، خودش را باد بزند و یا صورتش را با آب خنک بشوید. اگر احساس میکند که نمیتواند به راحتی تنفس کند، روش تنفس آرام و عمیق با دهان نیمه باز را به او بیاموزید. کنترل صحیح تنفس (بخش 10■2) را ببینید) به او اطمینان خواهد داد که در حال خفه شدن نیست.
از کودک بخواهید که چشمانش را ببندد و وانمود کند که در ساحل دریا، در یک دشت پر از گل، یا حتی در یک جشن تولد نشسته است. سپس به اعمالش در آنجا بیندیشد. این رفتار باعث میشود احساس حبس بودن را فراموش کند.
در موقعیتهای واقعی تمرین کنید
اکنون، با استفاده از دو روش بالا بکوشید در موقعیتهای حقیقی با ترس، مبارزه کنید.
نخست یک اتاق بزرگ را انتخاب کنید و درهای اتاق را باز کنید. سپس با پیشرفت کودک درها را ببندید و یا به اتاقی کوچکتر بروید. با استفاده از دو مهارت یاد شده در بالا، مکان را آنقدر کوچک کنید تا کودک بتواند به راحتی فضای یک کمد را تحمل کند. انتظار پیشرفتی سریع را نداشته باشید.
جمعیت ساکن در اتاق را افزایش دهید. راه دیگر آن است که به جای کوچک کردن اتاق، با افزایش تعداد افرادی که اتاق را اشغال کرده اند، همان اثر را ایجاد کنید. برای مثال، بگذارید فرزندتان به تنهایی بر روی صندلی عقب ماشین بنشیند. وقتی اضطراب او کمتر شد، اجازه دهید یک نفر دیگر و پس از مدتی نفر سوم در کنار کودک بنشیند (به طوری که کودک، در میان آن دو نفر نشسته باشد.).
همین برنامه برای ترس از آسانسور هم مؤثر است. بدین معنا که کودک ابتدا با دو نفر، سپس سه نفر، چهار نفر و ... سوار آسانسور شود. در تمامی لحظه ها استفاده از مهارتهای غلبه بر ترس و کنترل تنفس و کسب آرامش را به کودک یادآوری کنید.
به کودک بیاموزید تا احساساتش را کنترل کند
اگر کودک از محدود بودن یا خفه شدن میترسد، از مجموعة مراحل زیر استفاده کنید:
پوشاندن صورت. فهرستی از پوششهای صورت را که کودک بتواند آنها را تحمل کند، تهیه کنید. با یک عینک آفتابی کار را آغاز کنید. سپس به تدریج، از ماسکهای اسباببازی بهره گیرید. از او بخواهید تا زمانی که میتواند این پوششها را بر روی صورتش تحمل کند و بکوشید به تدریج، این زمان را افزایش دهید. تشویق را فراموش نکنید!
وحشت کودکان از دندانپزشکان اغلب به علت ترس از خفگی است. اگر در مورد فرزند شما نیز چنین است، به صورت زیر عمل کنید. با یک آینة کوچک به کودک کمک کنید تا دندانهایش را معاینه کنید. یک میلة انعطاف پذیر در زیر زبان کودک، میتواند نقش لولةمکش را بازی کند. به او بگویید که در این وضعیت صحبت کند. او متوجه خواهد شد که با دهان باز و وجود چند وسیلة دندانپزشکی در دهانش، باز هم میتواند ارتباط برقرار کند. مراقب باشید کودک خسته نشود.
قبل از آنکه کودک را نزد دندانپزشک ببرید، موضوع را برای پزشک شرح دهید، او نیز به شما کمک خواهد کرد.
برای غلبه بر ترس کودک، با او بازی کنید. بعضی از کودکان، تحمل نشستن در بغل کسی را ندارند. آنها دوست ندارند از نظر بدنی کنترل شوند. اگر فرزند شما چنین است، کمی با او کُشتی بگیرید و بگذارید شما را بر زمین بزند. به تدریج، بکوشید در برابر تلاشهای او مقاومت کنید و حتی کمی او را تحت فشار قرار دهید. همیشه علت این نوع تمرین را برای کودک شرح دهید. بگویید که قصد ندارید او را عذاب دهید، بلکه میخواهید در حل و رفع مشکلش به او کمک کنید.
- آخرین ویرایش .
- برگرفته از: چگونه با کودکم رفتار کنم
- صاحب اثر: دکتر گاربر
- موقعیت مطلب: فصل سیزدهم
- صفحات: صفحه 454
- لینک منبع: https://koodaklearn.ir/publication/21